vrijdag 12 oktober 2018

Laat je inspireren!

Wanneer je wilt besparen of goed omgaan met je geld is het belangrijk dat je dit niet alleen doet. Andere mensen hebben weer andere ideeën en sommige daarvan zijn misschien bruikbaar voor jou!

Dat is een van de redenen dat ik lid ben van diverse facebook-groepen op het gebied van besparen en minimalisme (bijvoorbeeld meer geld, minder stress). Maar ook de reden dat ik programma's als 'Een dubbeltje op z'n kant' of 'How to live morgagefree' (op netflix) kijk. Natuurlijk kan ik mezelf niet vergelijken met een vrouw van 25 jaar die hypotheekvrij in een boot gaat wonen, maar ik kan er wel van leren!

Inspireren en van elkaar leren
Eigenlijk is dat heel belangrijk. Niemand heeft alle wijsheid zelf in pacht. Waarom geen gebruik maken van elkaars kwaliteiten en sterktes?
Daarom lees ik graag boeken over besparen, geldzaken en aflossen. Ik ben fan van het boek 'Hypotheekvrij' omdat het me inspireert. Ga ik daardoor sneller aflossen? Ja, dat denk ik wel. Kan ik alles toepassen op mijn situatie? Nee! Toch maakt het je weer bewust van een bepaalde focus.



Ik denk dat blogs met '10 tips die je helpen om te besparen' het ook zo goed doen, omdat je mensen weer even wakker kan schudden. Misschien heeft iemand niks aan de eerste negen tips, maar die ene kan net het verschil maken. Mijn blog met 35+ tips om echt te besparen is nog steeds heel populair. De gemiddelde alleenstaande kan weinig met een tip over wasbare billendoekjes, maar de tips over boodschappen of vakanties zijn voor iedereen actueel!
Kijk daarom ook eens in mijn leeslijst die aan de rechterkant staat. Allemaal andere blogs die ik graag lees om mijn hoofd aan het werk te zetten.

Andermans verhalen lezen helpt je om weer even je gedachten te ordenen, dingen op een rijtje te zetten en scherp te zijn op je doelen of keuzes. Waarna je de vertaalslag kunt maken naar je eigen leven.

Nadelen
Wat een valkuil kan zijn is dat je jezelf gaat vergelijken. En dan bedoel ik vergelijken op de vervelende manier. Het helpt niet als je jaloers op iemand gaat worden of jouw 'begin van de reis' gaat vergelijken met iemand die al jaren onderweg is. Dat heeft geen zin.
Wanneer je vergelijkt om ervan te leren, om geïnspireerd te worden is dat alleen maar goed. Met elkaar kom je verder dan alleen.

Door wie of wat laat jij je graag inspireren? Voel je vrij om een link achter te laten in de reacties!

4 opmerkingen:

  1. Ik vind het ook heerlijk om inspiratie op te doen bij andere, waaronder jij :) Ik kende 'How to live morgagefree' helemaal niet, zal het binnenkort eens opzoeken. Bedankt voor de inspiratie ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk om te horen! Veel kijkplezier ook. En jij ook bedankt voor jouw inspiratie :)

      Verwijderen
  2. Wat mooi gezegd! Je verwoordt precies waar ik nu over nadenk, eigenlijk juist omdat ik wat minder geïnspireerd ben in besparen. Goed gezegd, dat je je niet altijd kunt vergelijken met een ander, maar dat je er wel van kunt leren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! Wat een mooi compliment.
      Ik hoop dat jij ook weer nieuwe inspiratie vindt.

      Verwijderen

Leuk dat je reageert!