dinsdag 10 november 2015

Beleggen

Op de website van ING zag ik een advertentie (van hunzelf) voorbij komen:
"Van 0 naar 100.000 Euro in 20 jaar? Kijk hier voor de mogelijkheden."
De pagina verder stond: "Als u 300€ per maand belegd maakt u KANS op 100.000€ in 20 jaar." 

Alleen stond het woordje 'kans' niet vetgedrukt of in hoofdletters. Dus dat is een subtiel verschil in beleving. Klinkt dan opeens een stuk aantrekkelijker, toch? 
In die 20 jaar leg je 72.000€ in, dat is zeker. En er bestaat een kans dat het 100.000€ is, of nog maar 40.000€, of hetzelfde als je inleg. Je weet het niet. 

Als je die 300€ per maand op een spaarrekening zou laten staan zou je dus over 20 jaar in elk geval 72.000€ hebben. (Dan streep ik rente en vermogensbelasting even tegen elkaar weg, voor het gemak)

Persoonlijk zou ik er niet snel voor kiezen om 300€ per maand te beleggen. Ik heb eerst nog andere plannen. Eerst een andere auto en later een andere keuken. (Maar voorlopig zeker niet, want het verbouwen komt me de neus uit..)
En daarna zou ik op 'safe' spelen en mijn hypotheek gaan aflossen. Gegarandeerd dat me dat 72.000€ en meer op zal leveren! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk dat je reageert!