dinsdag 22 januari 2013

Financiele opvoeding

Recentelijk heb ik wat rondgekeken op de website van het NIBUD. Een website om Nederlanders bij te staan in hun omgang met geld. Ze hebben besparingstips, helpen een begroting maken, verkopen boeken over omgaan met geld, tips voor financiële opvoeding voor je kinderen etc. Echt wel een nuttige website voor iedereen die vragen heeft over geld of budget.

In het stuk over kinderen en geld gaat het over ‘financiële opvoeding’ van je kinderen. Weliswaar kwam het een beetje belerend over, alsof ouders daar heel slecht in waren. Leren sparen, plannen en afspraken maken.
Voor mij leken al die zaken heel vanzelfsprekend, maar ik denk dat ik een heel goede financiële opvoeding heb gehad. Mijn moeder liet mij meekijken met hun bezuinigingsmogelijkheden. (bijv. een krant delen met de buren) Vanaf mijn 12e kreeg ik zak- en kleedgeld en daarmee moest ik rondkomen. Ik werd aangemoedigd te sparen, een bijbaantje te nemen. Mijn moeder hielp mij met een kasboek en mijn geldzaken. Toen ik 18 jaar was, kon ik het allemaal prima zelf en kon ik op eigen benen staan.
Nu ben ik benieuwd, is dat onder mijn lezers ook zo? Of ben ik daarin eigenlijk een uitzondering?

Graag je reactie hieronder (mag anoniem uiteraard).

3 opmerkingen:

  1. Ik heb van mijn ouders hetzelfde geleerd. Toch ben ik anders gaan leven. Ik wil niet te zuinig en altijd maar zo voordeig mogelijk. Zo nam ik ook een bijbaantje en werkte veel naast mijn opleiding. Met dit geld kocht ik kleding, ging uit eten en maakte uitstapjes. Gewoon omdat er vroeger weinig geld aan uitgegeven werd. Ik heb het dus allemaal geleerd maar gedeeltelijk toegepast.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor je reactie! Eerlijk, dat waardeer ik.
    Ik zelf gaf mijn verdiende geld uit aan reizen! Ik ben in India en Turkije geweest, en in Israel. Dat vond ik een leuke manier om mijn gespaarde geld te spenderen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Op 12 maart zou mijn moeder jarig geworden zijn en liefdevol neem ik ieder jaar haar foto op deze dag in mijn handen. Zij leerde me al heel jong dat ik eerst moest sparen en dan pas dingen kon kopen. Inmiddels ben ik ruim 60 jr en in mijn hele leven heb ik die mooie en goede raad opgevolgd. Schulden heb ik dus nooit gehad en sparen zit in mijn bloed. Ik wil nu graag een mooie reis maken naar Uganda waar ik ook al eerder was. Ook in deze dure tijd geldt: eerst sparen!

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je reageert!