vrijdag 10 juli 2020

WW- einde en afronding

Het is alweer een tijd geleden dat ik iets over de WW vertelde. Bij aanvang heb ik jullie alles verteld over het doorloop-proces en wat je kunt verwachten.

Ook heb ik uitgelegd dat je echt een buffertje van jezelf nodig hebt om de periode tussen je laatste salaris en je eerste uitkering door te komen. 

Nieuwe baan
Toen ik weer begon met parttime werken moest ik dat natuurlijk aangeven bij de UWV. Je geeft zo snel mogelijk door per wanneer je baan begint en hoeveel uren je denkt te gaan werken. Wanneer je met je nieuwe baan 87,5% van de bruto uitkering ontvangt, vervalt je uitkering. 
Dit is trouwens best heftig, als je nagaat dat je al op 70% zat ten opzichte van je vorige baan. Dus stel je had een baan voor 1500 Euro bruto per maand. Die vervalt en je krijgt een uitkering van 1050 Euro bruto per maand uitgekeerd. Als je dan een nieuwe baan vindt waar je maar 919 Euro (bruto) per maand mee verdient dan vervalt de uitkering. Een flink gat ten opzichte van eerst! Daar moet je het dan dus mee gaan doen.


Minder uren
In mijn geval ging ik minder uren werken en dus ook minder verdienen dan bij mijn vorige baan. In dat geval behoud je recht op je uitkering tot de vooraf gestelde periode. Dus de WW vulde maandelijks mijn inkomen nog aan tot de hoogte van ongeveer de WW uitkering die ik daarvoor kreeg. Om een of andere reden klopt het niet precies, en ben ik er netto wel wat op achteruit gegaan. Uiteraard moet je dan nog wel blijven solliciteren en aan de andere eisen van het UWV blijven voldoen. Dit vond ik zelf wel een uitdagende combinatie in deze gekke tijd. Kinderen thuisschool geven, inwerken op een nieuwe baan en alle energie die dat kost en dan ook nog aan de eisen van je uitkering voldoen. 
Gelukkig kon ik 'vakantie' opnemen bij de uitkering waardoor ik langer de tijd had om te wennen en alle ballen hoog te houden. Dit was prettig dat het kon. 

Einde
Inmiddels ben ik bijna aan het einde van mijn uitkeringsperiode gekomen. Ongeveer 6 weken voor je uitkering afloopt krijg je een bericht in je berichtenbox met de exacte datum waarop je uitkering eindigt. Na het einde moet je nog een keer je inkomsten doorgeven op de 1e van de volgende maand en krijg je misschien nog een stukje uitkering. Ook krijg je nog wat opgebouwd vakantiegeld, dit komt niet altijd meteen.
That's it. Het WW-verhaal van begin tot eind. 

Ben jij voor een uitkering zoals WW of ben je voor een basisinkomen? 

5 opmerkingen:

  1. Zou je weer meer uren willen werken of bevalt het je zo?
    Ik heb me er (nog) niet heel goed ik verdiept, maar op basis van wat ik er tot nu toe over gelezen heb, heb ik de indruk dat een basisinkomen goed kan werken. Ik vind het sowieso een sympathiek idee.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey! Ik zou wel wat meer uren willen werken, en wat regelmatiger. Maar icm het gezin en de drukke periode wil ik niet teveel werken. Zeker ook niet omdat mijn man wel fulltime werkt dus dan houden we zo de balans.

      Verwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben benieuwd hoe lang je nu in totaal WW hebt gehad? Wel heel fijn dat je die leuke nieuwe baan hebt gevonden en hoop dat je tevreden bent met wat je nu verdient. Ik weet het niet met WW of Basis Inkomen. Als ik tegenwoordig zie hoe het allemaal gaat met die toeslagen dan denk ik wel eens, misschien is zo een basisinkomen niet eens zo verkeerd. Want die belastingdienst weet het soms zelfs niet meer volgens mij.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Uiteindelijk best heel lang. 10 maanden. Ik ben wel ook al een aantal maanden aan het werk dus die laatste maanden heb ik maar deels ww.
      Ik kan me voorstellen dat je zo denkt over basisinkomen. Ik ben het daar wel mee eens denk ik, zeker alles rondom die toeslagen. Het is ook wel erg ingewikkeld.

      Verwijderen

Leuk dat je reageert!