woensdag 1 oktober 2014

Uit de kast: wasbare luierdoekjes

Nu pas, bij kind #3, ben ik overgestapt op wasbare luierdoekjes.
Ook mijn eerste idee was: bah/ is dat wel nodig/ veel werk/ zo eco-bewust ben ik niet/ etc.

Reden dat ik ben overgestapt is dat in 'gewone' billendoekjes heel veel stoffen zitten die niet per se goed zijn voor je kinds huid. Ook merkte ik dat hij snel rode billen had, en zijn newborn-huidje wat gevoelig reageerde. Zelfs op sensitive doekjes. Een paar merken geprobeerd, maar weinig verschil.

Een rekensommetje leerde dat ik na 3 maanden de (30) wasbare doekjes er al uit zou hebben, dus ik heb het gewoon geprobeerd. Mocht het mislukken dan kon ik ze altijd nog als poetsdoekjes gaan gebruiken!

Maar het bevalt onwijs goed!
Het is nauwelijks extra werk, want ik gooi ze gewoon in de wasmachine. Zonder ze voor te weken. De vlekken gaan er altijd goed uit. Maakt ook niet uit welke was, 40 of 60 graden, het kan allemaal. Ik doe altijd 60 graden, voor de frisheid. Aangezien ik minstens elke twee dagen een was draai, heb ik altijd ruim genoeg voorraad en daarna gaan ze in de droger/op het rek. Je hebt er meestal maar 1 per luier nodig, dus dat gaat goed.

De billen van mijn zoontje reageren er heel goed op dus ik ben tevreden. Eerlijkheid gebied me wel te zeggen dat ik ze alleen thuis gebruik. Onderweg vind ik ze (nog) te onhandig, dus neem ik toch een pakje wegwerp mee.

Had ik dit maar bij kind #1 geweten, dan had ik heel veel geld en heel veel afval bespaard.
 
 



De praktijk

Ik heb twee bakjes met deksel op mijn commode staan. Een voor de schone, natte doekjes en een waar ik de vuile doekje in kan gooien. Ik maak een paar keer per week een schone batch doekjes. Ik doe een laagje water in het bakje, met een paar druppels olie. Dan week ik een stapel nieuwe doekjes erin, en die blijven een paar dagen vochtig. Indien nodig meer doekjes of meer water toevoegen. Als het op is maak ik weer een nieuwe stapel. De andere bak gebruik ik voor de vieze doekjes. Die zit na 2 dagen vol ongeveer. Dan mik ik de inhoud in de wasmachine. Doekjes mogen ook in de droger. Erg handig. (Komen ze toch nog met een verkleuring uit de was, dan even in de zon laten drogen en het is weer weg. Ze zijn dan wel schoon, maar het gele kleurtje gaat er niet altijd makkelijk uit.)
 
Hoe werk dat dan? Eerst veeg ik mn kind schoon met de luier, daarna met de hydrofiele kan van de doek, en dan vouw ik 'm en gebruik in de zachte kant voor de laatste restjes. In geval van een 'ontploffing' heb ik wel eens 2 doekjes nodig.
 
 
Ik haalde mijn doekjes en olie van deze online webshop: www.zuiverezeep.nl (dit is niet gesponsord)  

4 opmerkingen:

  1. Fijn dat de wasbare doekjes zo goed bevallen :)
    Ons zoontje reageert ook op vanalles, maaar gelukkig niet op de billendoekjes :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. zou je kunnen laten zien van welk materiaal je de doekjes maakt en vertellen of je ze gebruikt met water of iets dergelijks? groetjes e (moeder van 2 peuters en een kleuter)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
    2. De doekjes die ik gebruik zijn aan de ene kant van tricot en de andere kant van hydrofiel doek. Ik heb ze zo gekocht.
      Ik gebruik 2 platic doosjes op de commode. Een voor de schone doekjes en een voor de vieze. Als ik schone doekjes nodig heb vul ik het doosje met een laagje water. Daarin 3 druppels verzorgende olie (gekocht bij zuiverezeep.nl) en dan doe ik de doekjes erin. Ik bekijk per keer hoeveel doekjes erin moeten om de juiste vochtigheid te krijgen. Ik heb de foto erbij geplaatst op de blog :) Helpt dit?
      Als je nog meer vragen hebt hoor ik het graag.

      Verwijderen

Leuk dat je reageert!