woensdag 22 april 2020

Moestuin van start

Sommige mensen zullen zeggen dat ik te laat ben begonnen. Anderen boeit het niks. (lees dan vooral niet verder ;p)
Afgelopen weekend heb ik flinke stappen gemaakt voor de komende moestuinperiode.

Als eerste heb ik potgrond gekocht en een aantal (biologische) zaden online besteld. Het voordeel van biologische zaden en planten is dat er bij het kweken geen chemische bestrijdingsmiddelen zijn gebruikt. Hierdoor zit dus ook geen chemische rotzooi in het zaad, en zullen de bijen niet sterven van de bloemen die aan de planten en gewassen komen. Heel belangrijk!





In een klein kasje heb ik alles voorgezaaid. Het groen wat je nu al ziet heb ik eerder ingezaaid, dat worden bloemen.

In onze tuin staan twee grote moestuinbakken. Van ongeveer 2x1 meter per stuk. De ene zat vol onkruid en blauwe druifjes, de ander is voor de helft gevuld met aarbeienplanten en de andere helft onkruid en gras. Daar moet dus nog wat mee gebeuren.

De eerste bak hebben we leeggehaald, de wortels en plantjes verwijderd en het zand weer gebruikt op andere plekken in de tuin waar het zand erg dun en fijn was (waardoor er bijna niks groeit).

Daarna een paar zakken potgrond in de bak en deze opdelen in vakken. Dit doe ik vooral om optisch een beetje in te kunnen schatten hoeveel zaden/planten ik per bak straks kwijt kan. Het heeft geen zin om 6 pompoenplanten te zaaien want daar is de ruimte niet voor.
 



















Sommige vakken zijn al gevuld zoals je ziet, omdat die rechtstreeks de grond in kunnen. Andere vakken wachten op de sprietjes uit de kas. Ik ben heel benieuwd naar de oogst van dit jaar.
Ik heb wortel, rode ui, snijbonen, courgette, pompoen, paprika, rode biet, tomaten en lente-ui gezaaid. De tomaten zal ik niet in de moestuinbak zetten omdat daar al ui in staat en dit niet samen gaat.

Heb jij een moestuintje of ‘eetbare planten’ in je tuin?

6 opmerkingen:

  1. Super leuk! Wij hebben jaren de moestuintjes van de AH gedaan, maar daar ben ik nu wel een beetje klaar mee. Het leverde weinig op. Nu heb ik munt, tomatenplanten en ik wil graag nog een aardbeienplant kopen. We hebben maar een klein stadstuintje. Ik benijd je om jullie huis en tuin.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad, die moestuintjes van AH deden het niet goed. Op de broccoli en rucola na ;)
      Toch leuk dat je ook wat plantjes hebt toch? Je kunt bijvoorbeeld blauwe bessen of frambozen ook in een pot opkweken, net als aardbeien. Mocht je daar ruimte voor hebben.

      Verwijderen
  2. Het was er ook echt perfect weer voor om dit te doen! Het enige wat hier in de tuin staat is onkruid, haha, nog niet aan toe gekomen om daar iets mee te doen, dat is echt als allerlaatste aan de beurt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kan me voorstellen dat je tuin nog niet zo belangrijk is nu.
      Bij ons is het zo dat we niet steeds naar de bouwmarkt willen moeten en nu dus ook de 'gratis' dingen doen (zoals in de tuin). Daarnaast vind ik moestuinieren heel erg leuk dus ben ik blij dat daar nu even tijd voor was. Voor veel grotere klussen zijn we ook afhankelijk van de uitbouw straks. Dus we wachten nog even af.

      Verwijderen
    2. Begrijpelijk, juist lekker dat het gedaan is toch! Fijn om even met iets bezig te zijn wat ook ontspannend kan werken terwijl je er niet voor uit huis hoeft.

      Verwijderen
  3. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je reageert!