donderdag 27 juni 2019

Ontspanning is een must! Maar hoe?



Wanneer je zo druk bent dat ontspanning een verplichting in je agenda is geworden, ben je een beetje op het verkeerde pad. De laatste maanden maakte ik me daar ook schuldig aan.

En gek genoeg hielp ontspannen ook niet zo goed meer, als het als een verplicht nummertje voelt.
Je gedachten gaan dan zo: Je moet NU een uurtje ontspannen. Het is te druk op werk, je maakt lange dagen, je komt helemaal niet meer aan jezelf toe. Even bewust kiezen voor jezelf. Hup, ontspan. Maak je hoofd leeg. Doe het nu. Oeps, al 5 minuten voorbij, nu kun je nog maar 55 minuten ontspannen. Je weet toch dat je meer moet relaxen, effe uit je hoofd gaan. Ademhalingsoefening dan maar. Ff telefoon pakken hoe die ook alweer moest. 10 minuten later leg je je telefoon weg. Wat was ik aan het doen? Oja, ademhalingsoefening. He stom dat ik dat vergat. Zoveel berichtjes en ‘urgente zaken’ kwamen voorbij toen ik dat ding vasthad. Nog maar 40 minuten tot de kinderen uit school gehaald moeten. Hmm, niet vergeten dat ding voor de juf mee te nemen. En de boeken van de bieb. Ik leg ze even klaar. Voor je het weet is je uurtje voorbij en voel je je schuldig.

Schuldig en stom, dat je de tijd hebt verspild (ook al deed je soms wel wat nuttigs). Dat je de tijd voor jezelf hebt verspild. Ik heb dat zo vaak gehad. Inmiddels ben ik tot de conclusie gekomen dat wat relaxter leven wel goed voor me is. Meer ontspannen zorgt voor minder zorgen, voor betere en diepere slaap en voor een fijner gevoel. Reden genoeg om daar werk van te maken. Zeker deze zomer!
uitzicht, vrijheid, ruimte, ademloos, vrede
Heerlijk! Dit plaatje is zo rustgevend


Welke dingen werken heel goed voor mij?


1.  Wandelen in de buitenlucht
De schoonheid van de natuur kan je dan weer opnieuw verrassen. De rust en de ruimte. De dieren die leven en lekker scharrelen. 

2.  Een goed gesprek
Dit kan natuurlijk met iedereen. Vriendinnen zijn altijd goed. Toch neem ik ook juist tijd voor een goed gesprek met m’n man. Dit is heel interessant. Tijd om te praten over dromen en plannen. Je leert weer nieuwe dingen van elkaar, waardeert ook meer met wie je getrouwd bent en je partner blijkt opeens weer reuzeleuk. Win-win!
3.  Boeken lezen
Ik ben gek op lezen. Toch heb ik er weinig tijd voor. Of maak er weinig tijd voor. Ik weet van mezelf dat ik ontspan met een boek. Dus in tijden van drukte dwing ik mezelf vaker om even weg te duiken in een boek. Ik weet dat ik een enorme drive heb om het uit te lezen, dus dit werkt voor mij perfect. Ik lees momenteel vaak van die ‘onschuldige detectives’, heerlijk leesvoer. Of net wat heftiger: thrillers. Deze serie heb ik laatst ontdekt.
Tegenwoordig zijn er van veel boeken ook ebooks, dus dat zorgt ervoor dat je boekenkast niet gaat uitpuilen.
Relaxing, ontspannen, lezen, rust
4.  Die ene hobby oppakken
Jij hebt er vast wel een, zo’n hobby. Het kan haken zijn, of zingen, of zwemmen, hardlopen, duiken of naaien of knutselen of meubels pimpen. Kies er eentje uit jouw eigen repertoire, waar jij blij van wordt. Of blij van werd, vroeger. Wie weet kan het je nu helpen om uit de sleur te raken van ‘dingen doen die je uitputten’.


5.  Tijd voor mezelf – niet thuis
Ik houd van tijd voor mezelf, ook thuis. Maar wanneer ik echt wil ontspannen- en niet met een schuin oog naar de vaat en de berg was kijken- kan ik beter ergens anders heen gaan. Bezoek dat kekke cafeetje met de lekkerste koffies of taartjes van het land, neem een muziekje mee en een opschrijfboekje (met zo’n mooie voorkant). Die lege boekjes hebben altijd een enorme aantrekkingskracht voor mij. Bijvoorbeeld deze vind ik onweerstaanbaar. Dus geniet van de rust, het moment en probeer je gedachtes eens te ordenen. Succes gegarandeerd, voor mij in elk geval. 
Ik ben heel benieuwd naar jouw eigen tips voor ontspanning. Plan je het in, of zit het verweven in je dagelijks leven? 

9 opmerkingen:

  1. Zo herkenbaar! Op de een of andere manier sta ik altijd aan. En als ik het ene heb afgerond, ben ik alweer met het volgende bezig. Goeie tips! Ik kan er zo even niets aan toevoegen of ja misschien wel. Met deze temperaturen even op een stoel genieten van de kinderen die plonsen in zwembad ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goeie!
      Dat altijd 'aan' staan herken ik. Soms heel lastig!

      Verwijderen
  2. vind het zelf erg lastig.. enerzijds behoefte aan meer me time of eigenlijk vooral fijne invulling ervan.. anderzijds juist geen behoefte aan nieuwe dingen of meer mensen om me heen in die me time.. blijf het lastig vinden.. ben op mn vrije dag nu wel gaan wandelen.. kids naar school, fiets in t hok en gelijk gaan lopen, niet naar binnen want dan ga ik niet meer ;) dan lokt de bank met schermpjes te veel... daarmee vul ik de meeste me time nl.. boek vind ik lastig omdat ik dat steeds weg moet leggen ivm kids of huishouden of afspraken oid, fb etc zijn korte berichten/artikelen dus kan ik makkelijker weg leggen maar voelt weer nutteloos.. netflix ook ideaal enerzijds.. afleveringen vna 45 minuutjes.. afgekaderd.. :p maar ja weer een scherm.. echt hobbies heb ik verder niet. aan ene kant vind ik fb of tv dus prima anderzijds voelt t verkeerd ;) maar ja met kids in huis kan je niet zomaar gaan en staan waar je wil dus ook wat dat betreft wel heel fijn natuurlijk

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik snap je punt. Lastig die balans vinden, zeker met je werk wat ook thuis is. Slim om te kiezen voor wandelen op je vrije dag!

      Ik probeer zelf ook de schermen flink te minderen. Gaat echt wel goed al zeg ik het zelf. Voel me ook meer ontspannen daardoor.

      Verwijderen
  3. Ik plan het in en het zit ook verweven in mijn leven. Zoals dagelijks hardlopen en elke ochtend 30 minuten mijmeren met een kopje koffie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heerlijk lijkt me dat! Is het zo dat je kinderen uit huis zijn of zo groot dat ze voor zichzelf zorgen? Ik kan zelf echt niet eens 10 minuten mijmeren met een kop koffie met de kinderen in huis... haha. Maar ze zijn nog best klein natuurlijk.

      Verwijderen
  4. Ik mis een beetje het uit de band springen, met een lekker drankje er bij. Dat heb je vroeger toch ook wel gedaan?
    Mooie bank overigens, top!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Valt reuze mee. Ik was daar niet zo van. Eerder poolen met vrienden.

      Verwijderen
  5. Tegenwoordig kies ik inderdaad heel bewust voor mezelf. Ik haak weer meer, maak weer veelvuldig gebruik van de mini bieb in het dorp en laatst heb ik zomaar tot half twaalf met mijn vriendinnen op een terras gezeten. Ouderwets gelachen en genoeg om weer weken op te teren.

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je reageert!