woensdag 29 mei 2019

Extra inkomsten, wat moet je ermee?


De maanden mei en juni zijn voor de meeste mensen best wel prettig qua inkomen. Er is vakantiegeld, belastingteruggave en je bent net door de hoge kosten van waterschap en gemeentelijke belastingen heen. (Wij wel tenminste) Online word je steeds aangemoedigd om je vakantiegeld toch maar eens te besteden aan een nieuwe tv, nieuwe meubels of iets anders. Logisch ook. Al irriteert het me vaak wel een beetje, die reclames. 
Toch kan ik me voorstellen dat je even denkt: eh wat is er opeens veel geld., even goed nadenken. Nu we onze vakantie nog niet hebben geboekt of vastgelegd voelt het ook alsof er een flinke berg geld voor ons klaarligt. Wat doe je daar nu mee?

Uiteraard reserveren voor de vakantie. Reken het liever iets te ruim dan te krap. Wij rekenen eigenlijk alleen onze reiskosten en de accommodatie mee onder vakantiekosten. Eten moet je ook als je thuis bent, dus daarvoor geldt ons normale budget. Een keertje uit eten valt wel onder ‘vakantie’.


Wat doen we er verder mee?
Normaal gesproken lossen we alles verder af op onze hypotheek. Nu ben ik daar nog niet zo zeker van. Komende week moeten we de schilder betalen (voorschieten voor de verzekering) voor het werk aan een van de slaapkamers, na de lekkage.
Bovendien kocht ik vorige week een nieuwe fiets (foei!) omdat mijn mamafiets echt niet meer werkte voor mijn schouderklachten. Die houding was raar en viel niet aan te passen, dus nu een fiets met relaxte schouderhouding. Toch weer een flinke som geld.
We kochten afgelopen weekend een 'derdehands vouwwagen' voor onze komende vakanties, en zullen ook kosten maken voor de aanschaf van een aantal campingspullen. Sommige dingen hebben we al, een paar dingen kunnen we lenen/krijgen van familie maar de rest moeten we toch aanschaffen voor die tijd. Hoeveel dit gaat kosten vind ik nu nog lastig in te schatten.


En het aflossen dan? Dat pauzeren we dus eventjes. Op onze hypotheek mag je 10% van het hele hypotheekbedrag per jaar aflossen (en maakt niet uit op welk leningdeel), dus dat is veel meer dan we kunnen ophoesten. Wanneer we de rest van dit jaar niet meer kunnen aflossen, maar het opsparen kunnen we volgend jaar alsnog het bedrag extra aflossen bovenop de jaarlijkse extra aflossing.

Ondertussen spaar ik gewoon door met mijn extra inkomsten. Alles gaat naar die spaarrekening. Over 2-3 maanden een Euroclix uitbetaling en komende maand een van go^ogle denk ik, dus dat telt allemaal lekker mee.


Wat doe jij met je vakantiegeld?

2 opmerkingen:

  1. vakantiegeld gaat bij de rest op de spaarrekening. eind vande maand wordt t verdeelt. deel extra aflossen duo, deel buffer aanvullen, deel maandgeld komende maand. als de buffer weer aangevuld is (was een stuk leger na aanschaf zonnepannelen, al bijna weer op peil dus dat ging vrij snel) gaat het op een andere spaarrekening.. even kijken nog wat we ervan doen. willen de poort vernieuwen, een nieuw zonnescherm, eventueel aflossen op de hypotheek. meerdere wensen maar eerst de buffer aanvullen dan zien we vanzelf wat er overblijft en wat we ermee doen. t wordt iig niet achteloos uitgegeven. vkanatie wordt ook gewoon betaald van de buffer, dus zodra die onder een x bedrag staat, wordt dat eerst weer aangevuld. ideaal systeem (voor ons)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb mijn vakantiegeld direct naar de spaarrekening gedaan. De helft in de vakantiespaarpot en de andere helft ene beetje verdeeld over de andere potjes. Mijn man krijgt het pas in juni., dus dan doe ik nog een keer hetzelfe. Jullie zijn lekker aan het spenden geweest ;)

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je reageert!