vrijdag 23 juni 2017

Superhandige rekentool

Vorig jaar rond deze tijd was ik hard op zoek naar een baan, en had al enkele sollicitatiegesprekken gedaan. Natuurlijk ging ik me ook verdiepen in de kosten kinderopvang, de toeslagen daarvoor en hoopte ik uit te kunnen rekenen hoeveel we zouden overhouden. Maar door alle belastingregels is het behoorlijk ingewikkeld om uit te rekenen wat je nou echt erop vooruit gaat, voor een leek in elk geval.

Inmiddels heeft Nibud weer zo'n tool gemaakt. Je kunt hem vinden via https://werkzorgberekenaar.nibud.nl.

Deze tool is echt een aanvulling voor werkende ouders, of voor stellen die een kind verwachten. Je kunt echt vrij goed uitrekenen wat je kosten zijn, ze nemen zelfs je woz waarde mee en de betalen rente aan je hypotheek. Ze nemen ook arbeidskorting, vakantiegeld, kindgebonden budget, kinderopvangtoeslag etc mee. Echt behoorlijk compleet. (Je kunt helaas geen andere aftrekposten opgeven, dus misschien valt je toetsingsinkomen dus nog lager uit, en gaat je toeslag omhoog.)



Als je alles hebt ingevuld, kun je daarna gaan spelen met de uurtjes. Grappig is bijvoorbeeld, dat ik dacht dat het heel duur zou zijn als mijn man minder zou gaan werken en ik iets meer. Mijn man z'n salaris is veel hoger dan mijne.
Maar... door de extra heffingskorting en arbeidskorting, en de kleine verhoging in de kinderopvangtoeslag valt het enorm mee. Het kost ons maar drie tientjes om de indeling iets anders te gaan doen. Dit kan je echt heel goed zien terwijl je met de getalletjes speelt.

Het is niet helemaal waterdicht, want je kunt geen andere aftrekposten invoeren die je belastbaar inkomen verlagen, maar het geeft een goede indicatie. 

Ben je aan het kijken om dingen anders te verdelen in je leven, dan is dit echt absoluut een aanrader. Misschien is het voor jou financieel voordeliger om werk en zorg anders in te richten, of voelt het gewoon fijner voor jezelf en kost het je weinig geld.
Ik krijg trouwens geen vergoeding voor deze uiting, ik ben zelf gewoon heel blij dat deze tool weer beschikbaar is. Hoop dat jullie er ook wat aan hebben!

Laat me weten wat je ervan vindt.

5 opmerkingen:

  1. Dat klinkt als een handige tool!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou, dat klinkt als een handige tool. Ik denk er over in het najaar iets minder te gaan werken, dus ik ga zeker van getuigen weekend even een kijkje nemen. Dank voor het delen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk, dan komt hij ook voor jou op het juiste moment. Ik ben heel benieuwd naar je uitkomst! Zelf vond ik het echt heel verhelderend.

      Verwijderen
  3. Ook mooi vergelijkingsmateriaal als je de aangifte gaat doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. bij mij klopte hij niet. gaf 0 ink.afh. combinatiekorting aan, maar weer wel kindgebonden budget waar we geen recht op hebben. maar ja ik werk thuis als gastouder dus mn man hoeft niet meer of minder te gaan werken ;) en pvang hebben we dus ook niet ;) maar vulde m voor de grap in om te kijken of het klopt.. bij ons dus niet..

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je reageert!