maandag 17 februari 2020

Vriendjes met het UWV


Ik durf mezelf nog geen dikke vrienden met het UWV te noemen, maar we zijn aan onze relatie aan het werken. Sinds 1 september heb ik een WW uitkering, en dus regelmatig contact met het UWV. In het begin was het behoorlijk wederzijds. Ik vraag iets aan, zij reageren. Zij vragen iets, en ik reageer. Hun toon is niet altijd even vriendelijk, maar daar probeer ik overheen te stappen. Iedereen heeft wel eens een off-day.


Daarna is het onderhouden. Elke week iets uploaden om aan te tonen dat ik serieus bezig ben met solliciteren. Elke maand aangeven dat je geen inkomsten uit werk hebt gehad (of wel, wanneer dat wel zo is). Dan storten zij redelijk snel 70 % van je laatstverdiende salaris. Maand, na maand. Af en toe ontvang ik een uitnodiging om een webinar te volgen, of een online sollicitatietraining. Wat ik allemaal netjes doe. Soms sturen ze me een vacature toe die bij mij zou kunnen passen. Gek genoeg zijn die bijna allemaal in Engeland, Spanje of Portugal. Hoe zou dit bij mij kunnen passen? Ik heb toch een gezin hier. Wat denk je zelf? Dus die suggesties klik ik gewoon weg.

Kort geleden kreeg ik weer een dreigend berichtje.
“U bent bijna 6 maanden werkloos! Dus vanaf dit moment worden we strenger. We kunnen je dwingen om werk te accepteren op grotere reisafstand, meer of minder uren, tijdelijk of vast en voor een lager salaris. Je moet nu ook gaan solliciteren onder je niveau want we willen je zo snel mogelijk aan het werk!” (parafrase)


Ik was een beetje verbaasd en ging rekenen. Ik zat pas in mijn 4e maand en kreeg dan al zo’n onaardig briefje. In eerste instantie werd ik er een beetje geïrriteerd van, en voelde wat stress opkomen. Wat zitten jullie me nou te dreigen? Het is nog lang niet zo ver! Toch?! Daarnaast krijg ik alleen maar buitenlandse vacatures aangeraden door jullie, verwachten jullie nou echt dat ik die verplicht ga aannemen?
In tweede instantie heb ik bedacht dat ze me hoogstens mijn uitkering kunnen afpakken als ik ‘hun baan’ niet aanneem. Jammer dan. Ik blijf gewoon mijn best doen om een leuke baan te vinden die bij mij en mijn gezin past. De banen liggen in deze regio ook niet voor het oprapen, dus dat is gewoon anders. Ik doe wat ik kan, als het niet goed genoeg is dan is dat pech.

Natuurlijk echt heel fijn dat er een sociaal vangnet is in de vorm van WW en andere uitkeringen, maar de meeste mensen die werkloos zijn die willen dat helemaal niet. We balen dat we onze baan kwijt zijn geraakt. (Ja, echt!) We balen dat we nu minder inkomen hebben.
We willen gewoon graag als mens behandeld worden en niet als ogenschijnlijke fraudeur.

18 opmerkingen:

  1. Ik begrijp je gevoel wel, ik zou er ook heel zenuwachtig worden van dat 'gedreig'. Hoop dat je snel iets leuks vindt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik hoor in mijn omgeving ook vaak negatieve ervaringen met het UWV. Dat is echt zo jammer. Succes met het vinden van een leuke baan in de buurt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja heel jammer. En ook niet nodig wat mij betreft. Maar ik blijf m'n best doen.

      Verwijderen
  3. Hoi, ik weet niet of het van toepassing is op jouw situatie, maar het UWV heeft ook een scholingsbudget voor mensen in de WW. Dan kan je omscholen/bijscholen. Wellicht interessant voor jou?

    Groetjes.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Volgens mij zijn dit soort bedget bedoeld voor mensen die 55 of ouder zijn.

      Verwijderen
    2. ik ga het eens nakijken! Bedankt voor de tip

      Verwijderen
  4. Welkom in de wereld van het UWV.. leuker en makkelijker kunnen ze het niet maken.
    Maar ze mogen jouw ook omscholing aanbieden dus ga daar is mee aan de slag..

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik zou niet in paniek raken. Dit zijn geautomatiseerde berichten, dus absoluut niet persoonlijk. Die zijn bedoeld om mensen te informeren over bepaalde voorwaarden (nieuwe bedrag na 6 maanden en zo...). Zolang je solliciteert en netjes de documenten invult, is er niets aan de hand.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Merci. Ik doe alles volgens het boekje voor zover ik weet, dus dan zit ik hopelijk goed.

      Verwijderen
  6. Precies dit! Dat eeuwige dreigende toontje van ze, en mensen onaardig behandelen (of alsof je een crimineel bent) daarom verafschuw ik ze ook echt. Hopelijk vindt je snel een leuke baan en ben je lekker weer van ze af! En goed van je dat je er op deze manier in staat!
    Ik hoorde vorige week op mijn werk iemand vertellen dat ze van het uwv niet op vakantie mocht in de periode die ze geboekt had en ze moest haar tickets inleveren. Toen ze werkloos was. Ronduit onbeschoft. Bevestigd voor mij alleen maar weer dat ik er zelf heel ver bij uit de buurt blijf. Toch jammer dat ze zo met mensen om gaan. Want net wat jij zegt; niemand is er blij mee om zijn/ haar baan kwijt te zijn. Maar je moet wel de kans krijgen om weer iets passends te vinden. Soms duurt dat nou eenmaal wat langer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat dreigende toontje vind ik ook vervelend. Maar tegelijkertijd ben ik wel blij dat het uwv er is. Liever wel geld ontvangen terwijl ze niet aardig lijken in hun brieven dan niks ontvangen als je er wel recht op hebt. Hoe sta jij daarin voor jezelf?

      Ik heb weer een paar sollicitaties de deur uit gedaan, dus ben benieuwd!

      Verwijderen
  7. Hopelijk wordt je aangenomen bij een van je sollicitaties!

    Voor mezelf sta ik er zo in; het kan mij niet schelen waar ik 'recht' op heb. Je moet aan zoveel regeltjes voldoen dat vind ik gigantisch verstikkend en als ik dan ook nog eens niet normaal behandeld wordt, maar als een halve crimineel, denk ik; steek dat geld maar in je neus. Ik red mezelf wel. Dat heb ik altijd gedaan. Door niks met hun te maken te hebben ben ik zoveel relaxter. En dat is me meer waard dan welk geld waar ik 'recht op heb' dan ook.

    Daarom ben ik nu ook enthousiast aan het investeren. Daarmee bouw ik dan weer een extra inkomstenbron op. Alle inkomstenbronnen bij elkaar op dit moment red ik me genoeg om rustig te zoeken naar wat anders als dat nu nodig zou zijn.

    Heb wel een beetje werkstress weer. Ik heb zo het vermoeden dat er een leidinggevende is (een van de 2 van mijn locatie) die mij weg wil werken. Bijna niemand mag hem trouwens. Maar de laatste 2 weken heb ik wat dingen opgevangen die in het gangpad gezegd werden, waarvan ik het vermoeden had dat dat over mij ging. Die man was al niet blij dat een andere leidinggevende mij weer teruggevraagd had. Dus ik denk dat als hij mij weg kan werken hij dat ook gaat doen.

    De leidinggevende die mij aangenomen had werkt inmiddels in een andere plaats, waar ook de man werkt van een collega waar ik goed mee omga. Haar man is ook leidinggevende samen met degene die mij dus teruggevraagd had. Hij hoorde via haar het verhaal en zei meteen; heeft ze een auto? Dan komt ze maar hierheen! Dat gezeur! Als A. iemand aanneemt, dan is dat een goede. Vond ik wel heel fijn om te horen! Maar om het rendabel te maken zou ik dan wel in de middag moeten gaan werken zodat ik meer uren per dag kan werken, maar minder dagen hoef te reizen/ werken. Maar ik hou het als alternatief in mijn hoofd (als je er nog een beetje wat van snapt, weet niet of ik te vaag was nu).

    Ik moet eerst even afwachten tot de leidinggevende op mijn locatie die geen problemen met mij heeft terug is. Van de week toen ik hem wilde vragen naar contractverlenging zat hij in vergadering en nu is hij 2 weken op vakantie. Maar dat geeft mij ook de tijd om er goed over na te denken of het haalbaar is voor mij om te gaan reizen, mocht dat nodig zijn. Dan zou ik sowieso een auto moeten gaan huren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik snap je wel hoor. Jij bent misschien ook nog wat extra gevoelig voor hoe je behandeld wordt? (Iedereen natuurlijk in een bepaalde mate, maar bij sommige mensen komt het harder binnen)

      Sjonge niet leuk op je werk. Hoop dat het allemaal blijkt mee te vallen en je gewoon verlenging krijgt! Het is wel fijn om je baan te kunnen houden als je er blij mee bent.

      Verwijderen
  8. Ja het is ook wel een principe kwestie hoor. Ik wil mijn tijd niet verdoen aan verplichte dingen waar ik zelf het nut niet van in zie. Dan kan ik thuis mijn tijd wel beter gebruiken met dingen waar ik wél geld mee kan verdienen.

    Nee niet fijn idd nee! We kregen vandaag een gangpad praatje (ofterwijl; dan komt iedereen in het gangpad staan voor mededelingen). En ze vertelden dat de overname van Sandd goed was gegaan en dat we daar trots op mogen zijn, maar dat we wel rood draaien (minuren). Dus dat het zo kan zijn dat mensen met kleine contracten niet gaan verlengen. Toen vroeg iemand; wat noem je kleine contracten? En dat werd beantwoord met; alles tussen de 0 en 37 uur. Dus ik vrees voor het ergste nu. Maar ik ga het nog wel even navragen en wel laten weten dat ik nog zonder verwarming zit e.d. mss dat mijn leidinggevende dan nog wil helpen, maar ik reken maar nergens op. Ben nu dus wel echt heel erg blij dat ik al mijn kleine spaardoelen eerst bij elkaar ben gaan sparen dit jaar. Dan heb ik dan tenminste nog gewoon afgerond voordat mijn contract afloopt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sjonge... ik denk dat ze ook een beetje proberen om de spanning te verhogen bij de werknemers zodat sommigen misschien al uit zichzelf een andere baan gaan zoeken? Sommige bedrijven doen dat regelmatig, in de hoop dat ze geen mensen hoeven te ontslaan als er genoeg uit zichzelf ander werk zoeken.

      Heb jij al nagedacht welk ander soort werk jij eventueel zou kunnen gaan doen mocht je toch niet verlengd worden?

      Verwijderen
  9. Goedemorgen.,
    Ongelooflijk, maar ware God is altijd groot. Na verschillende afwijzingen van mijn aanvraag door de bank, kreeg ik een lening dankzij deze zeer eerlijke Mr .Sandijs KUPLENS. Voor meer informatie, neem gewoon contact met haar op via e-mail op : sduplens@gmail.com
    Het biedt leningen van 3.000€ tot 3.000.000€ aan iedereen in staat om terug te betalen met rente tegen een lage rente van 2% twijfel niet aan dit bericht. Het is een perfecte realiteit. Geef de boodschap door aan je geliefden die in nood zijn.
    Moge God je zegenen.

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je reageert!