maandag 18 november 2019

Nieuw huis, nieuwe tuin

Het najaar is eigenlijk de tijd van voorbereidingen voor je tuin. Je snoeit veel bomen of struiken nu, voor de eerste vorst. Daardoor gaan ze het in het voorjaar weer heel goed doen.
Je plant nu leuke bloembollen, en dan ga je daar in het voorjaar van genieten. Daarnaast vallen er nu blaadjes, waarmee je de grond kunt bedenken om schuilplaatsen te bieden aan het bodemleven. Ook zorgt het ervoor dat je planten veel minder hard worden getroffen door de vrieskou.
Dus pak je kans op de incidentele droge dag en geniet nog even van je tuin.


Zelf vind ik het stiekem wel jammer dat ik nog niet het beheer over mijn nieuwe tuin heb. Ik zou dolgraag aan de slag willen. Wat staat er allemaal precies in? Hoe verzorg ik die specifieke struiken of bomen, hoe gaat het eruit zien in het voorjaar en de zomer? Ik heb nagevraagd bij de verkopers welke bomen er zijn. We hebben dus een stoofperenboom, een pruim, een friszure appel en een granny smith, en ook nog een hele oude appelboom die zure appels geeft (alleen geschikt voor appeltaart). Daarnaast nog druiven, rabarber, aardbeien en diverse kruiden. Jippie, mijn echte moestuin maakt zo een vliegende start!

Ik weet ook dat ik eigenlijk het beste een jaartje geduld kan hebben voor ik dingen echt verander, om de vier seizoenen van mijn nieuwe tuin mee te maken. Wie weet zitten er nog leuke bollen in de tuin. Dan kan ik ook zien wat extra zorg en aandacht nodig heeft, en waar het kaal blijft terwijl ik dat niet wil. Dat lijkt me best moeilijk, dat wachten.

Operatie steenbreek
In mijn hoofd maak ik al volop plannen. Het perceel is groot, dus er is best veel groen en ruimte. Toch vind ik dat in de huidige staat er teveel bestraat is. Om het hele huis heen liggen klinkers, terwijl dat eigenlijk niet zo goed is voor het klimaat. Bij hitte houdt het de warmte te veel vast en de waterafvoer is ook slecht op die manier. Het stroomt dan met een rotgang naar de weg en het riool. Ik ga denk ik een deel van de klinkers eruit halen en vervangen door grind, om zo water in de grond te krijgen bij een regenbui. (operatie steenbreek)
Ook droom ik van het afkoppelen van de hemelwaterafvoer, en bijvoorbeeld een wadi aan te leggen om dat mee op te vangen. Ik heb nog niet gevonden hoe je dat zelf kunt doen, en het ligt ook aan de grond die je hebt (en ik weet niet of wij een klei-laag hebben). Misschien moet ik daar tzt toch professionele hulp voor inschakelen.

Tuin-idee
Daarnaast natuurlijk een flinke regenton (of twee) en een vat om zelf compost te maken. Ik wil graag ruimte geven aan vogels en insecten in de tuin. Ik heb gelezen over redenen om voor biologisch geteelde planten en struiken te kiezen, en dat ben ik ook zeker van plan! Ik wil geen planten neerzetten die zo bedorven zijn door vergif, dat de bijen en vogels er nog maandenlang dood door gaan!
De dromer in mij googled graag op tuinideeën momenteel. Stukken leuker om te dromen, dan om je huis in te pakken trouwens. Ik ga maar weer eens aan de slag!



Hopelijk heb jij een fijne dag! Wat zijn jouw plannen voor de rest van de maand november?

7 opmerkingen:

  1. Ha ik herken jouw gevoel wel van het met je tuin aan de slag willen! In het begin zat mijn oude tuindeur dicht geboord, want hij was rot, als je eraan zou trekken had je hem zo kapot getrokken, dus op slot doen had weinig nut. Maar in die periode keek ik zó vaak naar het oerwoud in de achtertuin en dacht ik steeds; ohh wat wil ik dat graag met de grond gelijk maken, maar het kan nog niet (want ik heb geen achterom). Inmiddels is het plat gemaaid met de bosmaaier! Maar kan ik als nog niet wachten om het leeg te scheppen zodat alle gigantische wortels en die idioot grote vijver eruit zijn! En dan vanaf nul zelf opbouwen. Net als het huis zelf, maar eerst moet dan wel gewoon het huis af zijn bij mij ;) Anders komen alle kosten weer tegelijk en voor de tuin is nu gewoon echt nog even geen geld gereserveerd.
    Wat heerlijk dat je al zoveel fruit in de tuin hebt, mijn moeder heeft dat nu ook in haar nieuwe huis. 4 verschillende appelbomen, pruimen en weet ik het wat nog meer, heel handig om steeds gratis fruit te krijgen :D :P

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. He wat leuk om te horen dat jij ook al over je tuin nadenkt soms. Ik snap dat het minder prioriteit heeft in jouw situatie. Alle zeilen bij om je huis af te krijgen!
      Fijn dat je moeder ook fruit heeft, handig voor jou!

      Verwijderen
    2. Ja zelfs voordat ik een huis vond heb ik er al wel eens over nagedacht hoe ik een tuin wilde gaan inrichten. Ik wist natuurlijk wel dat ik er een zou gaan krijgen. Ja zeker weten!
      Ja zeker heel handig, scheelt veel geld! En wellicht is het nog wat gezonder ook (geen bestrijdingsmiddel en zo).

      Verwijderen
  2. Fantastisch zeg! Ik benijd jullie om jullie plannen en met die moestuin gat het vast goed komen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deze week is er bij ons in de straat een wadi aangelegd. De huizen staan in een soort driehoek, met in het midden een grasveld, wat nu omgetoverd gaat worden tot vlindertuin. Het is een pilot van onze gemeente, het gras ging er deze week uit, vanaf diverse woningen (o.a. de mijne) is de hwa doorgetrokken naar de toekomstige tuin, en volgende week komt de beplanting, o.a. veel vlinderstruiken. Ik kende tot voor kort de term wadi niet, maar wat een goed idee! Ik kan me nu al verheugen op die tuin. En ondertussen zit ik vol plannen voor mijn eigen voor-en achtertuin, die vrijwel kaal werden opgeleverd toen ik 3 maanden terug de sleutel kreeg. Dat plannen maken levert al veel voorpret!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk om te horen dat jouw gemeente dat doet! Gaaf hoor! Leuk ook met die vlinderstruiken, dat zal er mooi uitzien over een half jaar.
      Ik herken dat absoluut, die voorpret. Jij kunt helemaal opnieuw beginnen met je tuin en dat lijkt me geweldig.
      Succes met plannen maken.

      Verwijderen

Leuk dat je reageert!