dinsdag 20 augustus 2019

Vakantiekosten- zijn eigen kampeerspullen wel zo voordelig?


Vakantie kost natuurlijk geld. Zeker als je vastzit aan het hoogseizoen is het een uitdaging om voor een redelijk bedrag lekker weg te kunnen. Wanneer je dan ook nog een accommodatie moet huren is de uitdaging groter. Je hebt minder keus, het kost flink meer en zeker in het hoogseizoen zit alles snel vol.

Toen wij tot 6 jaar geleden in een kleine woning woonden met onze twee kinderen, hadden wij geen kampeerspullen. Simpelweg geen plek voor in ons huis.
Daarna een rianter huis, met veel opbergruimte. Maar dan nog is een complete kampeer-gear aankopen een flinke investering. Halen we dat er wel uit? Bovendien moet het ook mee kunnen in je auto. In ons geval zouden we dan een karretje moeten huren (voor 100 euro per week) om alles te kunnen vervoeren.



In 2018 gingen we twee weken in een grote safaritent kamperen. Huur van de tent, campingkosten, belastingen etc. kwamen dat jaar op 1600 Euro. Bijna 115 Euro per nacht.

Wanneer je zelf spullen hebt om te kamperen is het veel voordeliger per nacht. Dus dit jaar was het eindelijk ons jaar om hiermee te beginnen!

We kochten een goedkope vouwwagen, om het uit te proberen eigenlijk. Zo hadden we een karretje en tent ineen. Tijdens hemelvaart hebben we opzetten en gebruiken al twee nachtjes uitgeprobeerd. De kosten voor dit opstartjaar zijn een klein stukje hoger, omdat je de aanschafkosten hebt. Gelukkig kregen we ook wat spullen van familie te geef of te leen. Zoals wat krukjes of de koelbox.
- vouwwagen aanschaf 150,-
- andere kampeerbenodigdheden (stoelen, tafel, kastje, pannen) 150,-
- kosten campings 800,- (18 nachten)
- stallingskosten vouwwagen 230,- (je mag een vouwwagen maar 3 dagen achter elkaar op openbare ruimte hebben staan)

Totaal kwam het dit jaar op 1330,- Euro uit voor onze 2,5 week vakantie. Nog geen 80 Euro per nacht. Totaal toch 270 Euro voordeliger dan het jaar ervoor, en ook vier nachten langer. Dit kwam goed uit, omdat we een paar dure maanden achter de rug hebben.
Volgend jaar zullen de kosten nog lager zijn, omdat dan aanschaf van de 'gear' niet opnieuw gedaan hoeft te worden.
Ik ga uit van 45 Euro per nacht op de camping (800 totaal), en dan de stallingskosten (230) en nog wat onderhoudskosten/apk (120). Dan kunnen we voor 1150 Euro op vakantie de komende jaren. Hierdoor winnen we jaarlijks 450 Euro ten opzichte van zo'n huurtent.

Bonus van de stalling is dat je eigenlijk ook wat ruimte huurt het hele jaar om wat campingspullen op te slaan. Heel veel dingen kunnen in de vouwwagen blijven liggen, die lekker droog in de stalling staat. Zo is de zolder toch weer wat leger dan voor de zomer.

Toch zou het plaatje er heel anders uit komen te zien als we een vouwwagen van 5000 Euro hadden gekocht. Dan ben je nog heel wat jaren aan het 'afschrijven' (ongeveer 10 jaar) om die kosten eruit te halen.

Hoeveel geef jij uit aan je grote vakantie? Heb je eigen spullen of huur je iets? Ben je tevreden over de balans?

27 opmerkingen:

  1. Ik hou niet van kamperen, ook niet mee opgegroeid. Een van de eerste gesprekken met man heb ik dit al gezegd, kon hij zich nog bedenken��
    We gaan elk jaar naar een appartement, afwisselend in Spanje of Griekenland. Ik heb wat speciale vakantie spullen (waterkokertje, mesjes, snijplank, bekers, reis spelletjes etc in een tas op zolder.
    Ik wil een centrale ligging en er moet wat te doen zijn voor de kinderen (14 en 20). Dit jaar zitten we in Kos stad. Kosten 2550 voor 15 dagen verblijf en koffers. Kosten ter plaatse €1500,00, inclusief dagje autohuur, waterpark, boottochtje en uit eten gaan. Koken is geen optie.
    Ilse

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk om te horen! Iedereen is anders toch. Goed dat je dit meteen te sprake bracht bij je man :) Scheelt vast een hoop gedoe.
      Wij hebben toevallig allebei een achtergrond met kamperen en vinden het ook best leuk. Hij leuker dan ik, dat wel..

      Verwijderen
    2. Wij hebben voor 993 euro met 5 personen gekampeert, tent is inmiddels 15 jaar oud, de ex vouwvagen die we nu als karretje gebruiken is nog ouder en ooit voor € 100 gekocht. Per saldo dus hele voordelige vakanties. Vakantiegeld gebruikt om af te lossen, dus nu naast vakantieplezier ook nog lol vanwege lagere lasten.

      Verwijderen
  2. Goedkope stacaravan. Enkel verblijf 10 dagen 750 euro in de zomervakantie... Geen gesleep met pannen normaal fornuisje, koelkast, goede bedden zelfs deze x.. Ruimte genoeg, kids zelfs dit jaar elk eigen kamer (fijn,. Beide behoefte aan terugtrekken).. Overzicht van de kosten totaal komt nog op mn blog als ik de totale kosten weet...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat klinkt heel goed. Voordelig hoor en inderdaad, geen gesleep. Handig!

      Verwijderen
  3. Goed item weer, hield me ook bezig dit jaar!!!

    Mijn vrouw houdt niet van kramperen, andere jaren kwamen we uit met rond de 1100 euro in een stacaravan te port zeelande. Dit jaar het dubbele betaald, maar dan wel met animatie en sauna en luxe huisje, tus wat je er voor over hebt en wilt? Kramperen bij de boer is een optie?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De een geniet van veel luxe in een vakantie (hele jaar hard voor gewerkt) en een ander juist meer basic. Ik vind al die verschillen interessant.

      Verwijderen
  4. Ik denk inderdaad dat kamperen - tegenwoordig - niet zo voordelig is als de meeste denken. Zelf gaan we eigenlijk nooit kamperen. Al lijkt het me wel leuk om een keertje te doen met de kinderen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor de kinderen is het echt geweldig. Die vinden het (meestal) erg leuk.

      Verwijderen
  5. Fijn dat jullie nu zo konden besparen! Zelf hou ik niet van kamperen, dus dit is voor mij geen optie, maar als ik daar wel van gehouden had zou ik het denk ik op dezelfde manier gedaan hebben! Dan heb je jaren plezier van het voordeel wat het je oplevert!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad. Even hopen dat hij door de keuring komt en dan kunnen we weer even vooruit.

      Verwijderen
  6. Dit jaar een tent gekocht. Vroeger een caravan gehad; maar de laatste jaren een stacaravan gehuurd. Behalve de tent hoefden we niks aan te schaffen want dat hadden we nog. En en een aanhanger hadden we voor de verhuizing (2 jaar geleden) op de kop getikt. Met een riante schuur is dit wel veel goedkoper dan een stacaravan huren (1200 euro tegenover 600 dit jaar)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Grappig wij zijn dit jaar ook voor het eerst volledig voor het kamperen gegaan in de zomervakantie. We deden het al ieder jaar met de Pinksteren maar nu dus ook echt om met de zomervakantie. P.S. een vouwwagen voor 150 euro is niet duur!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ben benieuwd hoe het jou bevallen is. De vouwwagen is 30 jaar oud! Maar echt nog in heel goede staat. Dus we durfden de gok wel te wagen. (waren ook bekenden van mijn ouders, via MP had ik zoiets niet gedaan)

      Verwijderen
  8. Weinig momrespons dit keer?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wij hebben eigen spullen en dit jaar na het seizoen een vrijwel nieuwe caravan gekocht. Om dat eruit te krijgen met alleen de zomervakantie zijn we wel 10 jaar bezig.
    Hiervoor hadden we echter een vouwwagen die ca. 3500 euro gekost heeft. Die hadden we er binnen 3 jaar uit. Dat had er vooral mee te maken dat we eigenlijk elk jaar, behalve in 2019, in het voorjaar ook een weekje weg gingen. Dat deden we ervoor ook wel alleen dan in een huisje.
    Uiteindelijk bespaarden we dus tijdens meerdere vakanties door ons eigen kampeermiddel.
    We verwachten met de caravan nog vaker te gaan, dus of het dan echt een besparing oplevert weet ik niet, maar in ieder geval wel een hoop meer vakantie....

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Overigens zou ik eens kijken naar de stalling, die vind ik vrij duur. Wij betaalden voor de vouwwagen afgelopen jaar €175, dat scheelt toch behoorlijk.
    En dat van die vouwwagen die maar drie dagen in de openbare ruimte mag staan, dat wist ik helemaal niet. Die van ons staat minimaal een week voor het vertrek en een week na terugkomst. En dit jaar zelfs wel 3 weken na terugkomst omdat we hem te koop hadden gezet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor wat wij in de buurt van Den Haag konden vinden was dit een voordelige stalling. Bovendien maar 20 min. rijden. Dat vinden we ook wat waard. Ik vond een iets goedkopere plek, maar dat is 45 min. rijden. Qua benzine, tijd en hoe vaak je heen en weer moet is me dat dan weer niet waard.
      Ik zou eens op de website van je gemeente kijken naar hoe lang hij mag staan. Als iemand erover belt met een klacht wordt hij weggesleept op jouw kosten... Geen leuke dingen. De meeste plekken in Nederland is het 3 dagen, staat in de AVP.
      Ik wens jullie veel mooie vakanties met de caravan! Fijn dat jullie er van gaan genieten!

      Verwijderen
  11. Wij blijven gewoon thuis dus dat scheelt een boel kosten : ) Maar mooi dat een investering in campingspullen zo veel scheelt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zeker goedkoop. Mag ik vragen wat jullie dan doen in de vakantie? Ben heel benieuwd!

      Verwijderen
  12. Hallo allemaal, ik heb opmerkingen gezien van mensen die al een lening hebben ontvangen van Anderson Loan Finance. Ik dacht oprecht dat het een oplichterij was, en toen besloot ik me aan te melden op basis van hun aanbevelingen omdat ik echt een lening nodig had. Een paar dagen geleden bevestigde ik op mijn persoonlijke bankrekening het bedrag van $ 12.000,00 dat ik had aangevraagd voor een bedrijf met een rentepercentage van 2%. Dit is echt goed nieuws en ik adviseer iedereen die een echte lening nodig heeft en die er zeker van is dat ze de lening zullen terugbetalen, contact met hen op via e-mail. (fax) + 1315-329-6320.

    Ze kunnen je een lening lenen!
    Neem contact op met Mr. Anderson
    E-mail: andersonraymondloanfinance@gmail.com
    Telefoon: + 1315-329-6320
    Bezoek het kantoor op @ (68 Fremont Ave Penrose CO, 81240) ..
    ...

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Snelle lening in minder dan 24 uur. We informeren het grote publiek dat we een lening aanbieden van € 2000 tot € 50 miljoen euro met een rentepercentage van 3%. gegarandeerd, getest en betrouwbaar, onmiddellijke beslissing van een directe geldschieter. Betaaldagleningen of leningen op afbetaling zonder harde kredietcontrole. Bezoek ons vandaag nog!
    E-mail ( bailiegiffordmoney@gmail.com )

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Snelle lening in minder dan 24 uur. We informeren het grote publiek dat we een lening aanbieden van € 2000 tot € 50 miljoen euro met een rentepercentage van 3%. gegarandeerd, getest en betrouwbaar, onmiddellijke beslissing van een directe geldschieter. Betaaldagleningen of leningen op afbetaling zonder harde kredietcontrole. Bezoek ons vandaag nog!
    E-mail ( bailiegiffordmoney@gmail.com )

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ons voorgestelde aanbod voor klanten in het nieuwe jaar is positief en volledig toegewijd, dus als u met ons samenwerkt, krijgt u maximale zekerheid dat u gefinancierd wordt, want we hebben een A + rating in financiering. Frank Loan Services (FLS) is door de jaren heen hoog gewaardeerd als een van de beste online bedrijven met een lagere rente. Als u financiering nodig heeft, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen via telefoon (+ 1-713-389-6778) of e-mail: k.frankloans@gmail.com

    E-mail: k.frankloans@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen

  16. Hi Viewers Get your Blank ATM card that works in all ATM machines all over the world.. We have specially programmed ATM cards that can be used to hack ATM machines, the ATM cards can be used to withdraw at the ATM or swipe, at stores and POS. We sell this cards to all interested buyers worldwide, the card has a daily withdrawal limit of $1,000 on ATM and up to $20,000 spending limit in stores depending on the kind of card you order for, we are here for you anytime, any day. Email; (blankatm002@gmail.com) I'm grateful to Mike because he changed my story all of a sudden . The card works in all countries except, contact him now (blankatm002@gmail.com)

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je reageert!