woensdag 21 oktober 2020

Herfst -vakantie en meer

Wij hebben deze week herfstvakantie. Gelukkig was het de afgelopen dagen heerlijk weer, en konden we flink wat meters maken in de tuin. Op een ontspannen manier, omdat we rustig de tijd hebben. De kinderen helpen soms ook lekker mee, of voetballen op straat. Ik ben blij met de ontspanning omdat we best een drukke tijd hebben gehad. Ik heb een paar weken extra veel gewerkt een paar weken omdat mijn collega gestopt is.

Het grove werk
We hebben alle 12 de leibomen gesnoeid. Dat doe je met een scherpe snoeischaar (ik heb deze, echt vlijmscherp). Je knipt echt tak voor tak weg tot op de stam. Best tijdrovend, want er zijn een hoop takken. Nu ziet alles er weer netjes uit. Ook wel erg kaal, eerlijk gezegd. 
De buren snoeiden hun bomen gelukkig ook, en zij hebben een aanhangwagen dus ons snoeiafval mocht bij hun op de kar mee. Fijn! Zelfs nu zit onze groencontainer al bijna vol. Hij wordt eens per twee weken geleegd, dus nog even geduld.  

De moestuin
Uiteraard loopt de moestuin ook op zijn eind. Ik heb in augustus nog wat uitjes gepoot, als experiment eigenlijk. Ze groeien wel, maar nog niet hard, dus ik denk dat ze niet volgroeien.
De laatste courgette is geoogst, de planten zijn eruit gehaald. Al het blad kon mooi op in de compostbak, ik heb een Eco-king 600 liter. (Ik moet toegeven dat die eigenlijk iets te groot is, ik heb hem nooit voller dan driekwart gekregen en wij hebben best veel gras, blad etc.)

De tomatenplanten en de pompoenplanten zijn nu ook allemaal weg. Ik heb de laatste worteltjes eruit gehaald en die hebben we in een lekkere pompoensoep gegeten. Dit waren allemaal kleine worteltjes, slechts een enkeling had een fatsoenlijk formaat. Het kost wat meer tijd om klaar te maken, maar het heeft ook wel iets. Eten uit eigen tuin.

De laatste pompoenen zijn ook geoogst, maar ze zijn allemaal redelijk klein gebleven. Ze konden ook niet langer blijven zitten want de plant was al aan het verschrompelen.


Plannen
De rest van de week mag ik werken maar mijn man is gezellig thuis bij de kinderen. Omdat je natuurlijk niet zoveel kon doen qua ‘erop uitgaan’, hebben we het thuis extra gezellig gemaakt. We doen veel spelletjes, eten chipjes, hebben logeerpartijtjes van de kinderen hier of zij ergens anders en speelafspraakjes. Al met al ontspannen dagen tot nu toe.  

Qua bloggen komen er binnenkort nog een paar artikelen online. Eentje over offertes voor je verbouwing, eentje over de extra inkomsten van oktober en ik ben bezig met een nieuw artikel als vervolg op de 35+ echte besparingstips, omdat we nu als gezin echt in een andere levensfase zitten.

Hoe gaat het met jou op dit moment? Doet het herfstweer of de huidige situatie in het land iets met je?

10 opmerkingen:

  1. Vandaag even een dipdag. Idd wat je zegt, je kan er niet echt op uit met de kinderen en vandaag is het echt een hang dag met het slechte weer. Net de oudste even naar de bieb gestuurd. Ik ben heel benieuwd naar je vervolg op de besparingsstips!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jammer he, als het weer je een beetje tegenhoudt. Gelukkig af en toe nog een lekker zonnetje!

      Verwijderen
  2. flinke klus idd lindes snoeien.. wij doen t in t voorjaar overigens.. wij hebben 8 bomen staan.. en ze zijn hoog en een ladder ernaast past niet voor mij (ben maar klein, kom er dan gewoon niet bij) dus mn man doet t altijd...

    verder beide gewoon aan t werk.. kids vermaken zich wel gelukkig. en dochters verjaardag soort van vieren dit weekend.. dame wordt alweer 11.. :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij hebben het bewust nu gedaan, nu het blad er nog aanzat. Zodat we niet over een paar weken blad hoeven te vegen en dan over een paar maanden alsnog de boom snoeien. Hopelijk minder werk totaal ;)

      Van harte met je dochter!

      Verwijderen
    2. ik vind de takken opruimen juist een stuk makkelijker zonder blad.. dan kan ik de takken verzamelen, in kleinere stukken knippen en past t in de groene ondergrondse.. met blad lijkt me dat lastiger maar nog nooit geprobeerd. man doet t in t voorjaar, idd dubbel werk.. tuin ligt nu vol blad...

      Verwijderen
    3. Tja, als je een ondergrondse hebt kan ik het me wel voorstellen. Wij hebben alleen een groene kliko waar niet zoveel inpast, dus moeten toch naar de stort rijden met al het groen. Kun je net zo goed al het blad eraan laten zitten ;)

      Verwijderen
  3. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lekker hoor vakantie! Zo te horen is het helemaal leuk gemaakt voor de kids. Lekker voor je inkomsten dat je zoveel extra kon werken! Ik word wel echt triest van het herfstweer en de autoruiten die weer beslagen zijn in de ochtend. Vanaf morgen weer werken, maar ik ben zo moe uit deze laatste vakantieweek gekomen dat ik daar wel tegenop zie, juist omdat het nu een hele drukke periode op het werk is. Dus hopelijk kan ik komend weekend even extra goed uitrusten. Deze week hou ik het dan gewoon op lekker op tijd naar huis gaan. Om weer even te wennen. Wel heb ik lekker veel kunnen lezen en ik krijg alle boeken uit die eind deze week ingeleverd moeten bij de bieb, dus dat is top!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hopelijk voel je je snel weer wat fitter. Slik je ook vitamines ofzo? Eventueel kun je nog aanvullen met floradix ijzer (drankje of pillen) vaak helpt dat echt binnen 2wk met de moeheid.

      Verwijderen
  5. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je reageert!