maandag 13 juli 2020

Update werk, tuin

De afgelopen weken was het lekker vol. De kinderen konden weer sporten, allemaal 1 of 2 keer per week. Volop speelafspraakjes en gezelligheid. Ik heb een aantal keer extra gewerkt, zo kan ik mooi vakantie-uren opsparen. 
Daarnaast heb ik ook nog aan een freelance-project gewerkt voor vrienden. Ik ben teksten aan het schrijven voor hun website. 
Alles bij elkaar zorgt ervoor dat de weken snel voorbij vliegen!

De tuin staat er fris bij sinds de regen vaker valt. Zoals je op de eerste foto kunt zien doen de courgettes het goed. We hebben al 3 hele grote kunnen eten, en 2 kleintjes. Al twee weken geen courgette hoeven kopen (scheelt toch weer 0,70 euro per stuk). Ik heb courgette-lasagne gemaakt en doe regelmatig een courgette door de wrap-vulling voor wat extra vitamines.

 

Inmiddels zijn de kruisbessen helemaal op. Helaas, want ze waren heerlijk. Ik was er niet snel genoeg achter dat ze al rijp waren, en de vogels waren me deels voor. De zuurdere gele besjes zijn nu ook op. De struiken zijn zo goed als leeg. Zelfde voor de frambozen. De 'nieuwe' bloemetjes die kwamen hebben geen vruchten opgeleverd, geen idee waarom. Voorlopig dus weer even extra fruit bij de winkel halen. 

Toekomst
We hebben ook een appelboom die het goed doet. De appels groeien flink. Ik zag dat er uit eentje al een hapje was genomen. Daarom moet er denk ik snel een net overheen, anders hebben we geen oogst meer. 

De druiven doen het ook nog goed. Daarnaast hebben we nog een stoofperenboom die volhangt. Als je gek bent op stoofperen kun je in oktober wel een tas komen halen hoor :)
De pruimenboom heeft wat last gehad van ongedierte, dat heb ik allemaal steeds verwijderd dus ik heb goede hoop dat de rest van de oogst goed is. Geen idee wanneer het precies rijp is, omdat ik niet weet welke soort het is. 

De pompoenplanten doen het mega goed trouwens. Ik hoop er de volgende keer een foto van te laten zien. Ze zijn al erg groot aan het worden. Toch mogen ze pas in het najaar geoogst. Geduld, geduld...



In onze voortuin ben ik langzaam aan wat meerjarige plantjes aan het plaatsen. Vooral kruipers die zichzelf verspreiden (campanula bijvoorbeeld). Ik krijg wat stekjes van mijn ouders en van hun vrienden die ervan af moeten. Daarnaast verplaats ik soms wat uit andere delen van de tuin. Zo hoop ik dat volgend jaar de voortuin er ook mooi bij staat. Op dit moment groeit daar het gras beter dan in de achtertuin waar ik gras ingezaaid heb, kun je dat voorstellen?

Eind volgende week begint de vakantie hier. Zijn jullie al in de vakantiestemming? 

2 opmerkingen:

  1. Leuk om te lezen weer over jullie tuin! En leuk dat je een freelance klus hebt! Vrijdag begint bij ons de vakantie en ik werk zelf nog een weekje door.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ah lekker. Hoop dat je een goede vakantie zult hebben!

      Verwijderen

Leuk dat je reageert!