zondag 20 oktober 2019

Passief inkomen: haalbaar voor iedereen?


Inkomen zonder ervoor te werken, dat lijkt iedereen wel wat. Meer vrije tijd en toch genoeg geld, klinkt utopisch. Het basisinkomen spreekt veel mensen hierdoor aan. Meer vrijheid om te kiezen welk werk je wilt doen en minder financiële zorgen.
Natuurlijk heb je ook nog mensen die hun werk écht leuk vinden, maar ik neem toch aan dat die dan liever 6 uur per dag werken dan 8 uur. Een uurtje later beginnen en een uurtje eerder thuis vond ik altijd heel erg fijn, zelfs al was ik heel blij met mijn werk.


Online wordt er nogal regelmatig ‘geschreeuwd’ in advertenties dat je 3000 Euro per maand kunt verdienen zonder daarvoor veel te hoeven doen. Of verdien geld door anderen voor je te laten werken, zoals de schrijver van het boek ‘Een werkweek van 4 uur' je wilt laten zien. Mijn ervaring is toch wel dat de meeste van die advertenties pure oplichting zijn, of enorm overdrijven. En de schrijver van dat boek, is ook niet begonnen met 4 uur per week werken. Hij heeft ooit zijn bedrijf opgebouwd door wel hard te werken én risico’s te nemen. Het was een stap die hij durfde te nemen, maar hij was dan ook alleen voor zichzelf verantwoordelijk. Dat zijn dingen die niet iedereen kan doen. Zeker niet als je wat gezondheidsklachten hebt, of een gezin met schoolgaande kinderen, of een dikke hypotheek om je nek. Soms zijn de risico’s te groot.
Is het dan een mythe, passief inkomen en daarvan leven? Nee en ja. Om een passief inkomen te genereren waar je van kunt leven, zul je eerst een grote investering gedaan moeten hebben. Bijvoorbeeld heel veel geld hebben belegd op de beurs, en van de opbrengsten leven. (hoe kom je eigenlijk aan dat geld?) Of je schrijft een boek, wat heel goed verkoopt, en dan leef je van de royalty’s. Of je verkoopt wat producten of eigengemaakt cursusmateriaal op je blog en probeert daarvan te leven. Of je koopt een huis, en verhuurt dat. Dit is wel een uitdaging, zoals Mevrouw Money Wenkbrauw ook beschrijft op haar blog. Het is echt niet zo makkelijk als het lijkt.
Waar je ook voor kiest: het zal een lange adem, doorzettingsvermogen en lef van je vragen.

Misschien heb je gezien op mijn blog dat ik een beetje passief inkomen krijg door het gebruik van Euroclix. Hoe zit dat nou? Levert dat echt wat op? Ik heb het even voor je nagerekend.
Mensen hebben zich via mijn link aangemeld, en daarvoor krijg ik een bonus van 150 clix (en zijzelf ook). Daarna gaan die mensen actief meedoen met het programma door op mails te klikken of vragenlijsten in te vullen. Ik krijg elke maand 10% van hun eigen opgebrachte clix.
Vaak komt dit bij mij uit tussen de 500-700 clix per maand. Dit is dus passief, zonder mijn eigen inmenging. Gemiddeld verdien ik dan door al die mensen dan 7200 clix per jaar. Dat komt neer op 100 Euro per jaar. (Daar bovenop komen nog de eenmalige bonussen, in het afgelopen jaar was dat 38x150 clix dus 5700 clix -75 Euro)
Ik ben hier heel blij mee, maar ik kan er niet van leven. Ik kan hier totaal bijna twee weken boodschappen voor mijn gezin van doen. Het is mooi meegenomen.


Helemaal passief inkomen? Alleen kleine beetjes geld zijn mogelijk.
Eerst keihard werken en dan de vruchten plukken? Wie durft en een beetje geluk heeft kan wel een eind komen.
Geld nodig? De snelste manier van geld verdienen is eigenlijk nog steeds: gaan werken. Maar als je de kans hebt, kies dan werk waar je van houdt of werk waarbij je nog wat tijd overhoudt voor andere zaken. Dingen die je echt belangrijk vindt! Dingen die bij jou passen.
Hoe leuk zou het zijn als je met een gaaf creatief idee wat bij kan verdienen en je op die manier eigen baas bent, een deel van je tijd?

9 opmerkingen:

  1. Leuk artikel! En helemaal waar wat je schrijft. Zoiets opbouwen waarmee je zogenaamd passief geld kunt verdienen is ook zo gemakkelijk nog niet. Sommigen beweren dat ze in 1 jaar tijd zoiets voor elkaar gekregen hebben, maar daar heb ik zelf altijd mijn twijfels bij. Ik denk áls je het al voor elkaar krijgt dat het echt wel langer duurt dan 1 jaar.
    Zelf vind ik het wel een uitdaging om overal kleine beetjes geld mee te verdienen zoals de sites zoals Euroclix en weer een beetje met mijn blog. Van beiden hoop ik gewoon dat ze rustig aan blijven groeien. Dan blijft er ook uitdaging in zitten en dat vind ik altijd wel leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In 1 jaar, ja dat is zeker betwijfelbaar! Ik denk wel dat je een beetje je kansen kunt spreiden door wat verschillende inkomstenbronnen na te jagen, maar zonder baan red je het toch niet.
      Jij verdient vaak wel een paar tientjes per maand toch, heb ik het idee. Met smaaktesten enz?

      Verwijderen
    2. Ja klopt, met kliksites en smaaktesten bij elkaar verdien ik gemiddeld ongeveer 50 euro per maand. Dus dat is best netjes, maar ervan kunnen leven, zeker niet! Helaas ;)

      Verwijderen
  2. Niet te doen een passief inkomen voor een 'normaal' gezin. Of hele hoge risico's nemen en geluk hebben. Maar dan kiezen wij toch liever voor safe, want als het mis gaat zit je helemaal met de gebakken peren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad, een normaal gezin kan daar niet aan tippen. Je wilt niet met je kinderen onder een brug terecht komen, zeg maar!
      Ik ben trouwens wel benieuwd hoe jij erover denkt. Jij hebt natuurlijk een webshop en blogt. Zou jij op termijn wat minder vaste uren willen werken en dan meer tijd in je online werkzaamheden stoppen? Gewoon benieuwd hoor!

      Verwijderen
  3. Beetje bekrompen, want een vrouw zoals jij die het allemaal zo goed kan verwoorden en uitleggen moet zelf toch het initiatief nemen om tot hogere doelen te komen dan kliks. Ik begrijp dat niet?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Anoniem, fijn dat je zo'n hoge pet van me ophebt. Helaas kan ik niet aan je standaard voldoen.

      Verwijderen
    2. Onder het mom van "niet te bescheiden", je leeft maar 4 keer.
      Miauw

      Verwijderen
  4. Goede post. Ergens stel je terecht de vraag: hoe kom je eigenlijk aan dat geld? (om te investeren) Het antwoord van Mr. Money Mustache is: structureel minder uitgeven dan er binnenkomt, en meevallers ook investeren. Ik vind het moeilijk inschatten hoe haalbaar dat voor anderen is. Ik had het geluk van een goed (niet overmatig wel gewoon goed) salaris én een meevaller in de vorm van een erfenis/schenking. Dat heeft niet iedereen. Wat mij tegelijkertijd opvalt, is dat mensen ervan overtuigd zijn dat ze niet kunnen investeren, zonder dat ze dat onderzocht hebben, dus geven ze hun geld maar uit op een klein buffertje na. Het zal vaak een kwestie van een lange adem zijn, en je verdiepen in iets wat je moeilijk vindt, maar als je niet begint, lukt het zeker niet. ('Je' is hier algemeen hè, ik spreek jou niet aan, maar ben weer eens aan het denken gezet door je blog.)
    De snelste manier om geld te verdienen is werken, zoals je zegt. De snelste manier om veel geld te verdienen (zoveel dat je niet meer hoeft te werken) is investeren. Snelst is iets anders dan snel en makkelijk.

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je reageert!