donderdag 10 oktober 2019

Hoe het UWV verrast


Kort geleden schreef ik een blog over de hoeveelheid extra geld die je achter de hand moet hebben als je weet dat je werkloos wordt. Wanneer je enkele weken tot maanden moet overbruggen (na je laatste salaris) is het noodzakelijk om daarop voorbereid te zijn.

Nu ging het bij mij allemaal erg voorspoedig. Ik vulde op de 1e van de maand netjes mijn inkomstenopgave in. Twee dagen later kreeg ik al bericht over de hoogte van mijn uitkering voor die periode en nog een dag later stond het bedrag al op mijn rekening. Alles bij elkaar genomen lekker snel, en veel sneller dan ik had verwacht. Bovendien was ook het bedrag iets hoger dan ik had verwacht, dus dat was fijn.

Tot zo ver de positieve verrassingen van het UWV.



Ook heb ik minder positieve ervaringen. Als werkzoekende krijg je regelmatig ‘taken’ van het UWV toebedeeld. Je begint met een werkplan, waarbij je aangeeft hoe je weer aan het werk komt. Daarnaast moet je een dagindeling invullen, waarbij je aangeeft welk soort activiteiten je elke dag gaat doen tbv het zoeken. Ook zijn er diverse vragenlijsten die je moet invullen. Uiteraard is dit allemaal naast je minimaal 1 sollicitatieactiviteit per week.
Je krijgt ook (dringende) uitnodigingen om op kantoor te verschijnen voor afspraken met het UWV of workshops. Je moet bepaalde online trainingen volgen, webinars en verbeteringen voor je CV doorvoeren. Zo moest ik bijvoorbeeld de online training ‘solliciteren’ volgen. Deze bestaat uit 4 onderdelen van elk minimaal 1-1,5 uur. Ik vind dat best wel arbeidsintensief. Tel daarbij nog de vacatures zoeken en het werkelijk schrijven van een brief + telkens aanpassen van je CV bij op, en je bent meer uren kwijt per week dan de baan die je had. Bij mij tenminste wel. Haha.
Dus heel netjes dat ik WW krijg en op die manier niet hoef in te teren op mijn spaargeld, maar je moet er wel aardig wat voor doen!
Begrijp me niet verkeerd, ik ben blij hoor dat dit er is, en dankbaar! Toch had ik niet verwacht dat er zoveel verplichtingen bij kwamen kijken (ondanks dat ik me had ingelezen). Ze houden echt goed de vinger aan de pols en proberen je echt weer aan de baan te helpen.


Maar al die mensen die fluitend hun WW-periode zijn doorgekomen en al hun vrije uurtjes op de sportschool doorbrachten; hoe dan?

8 opmerkingen:

  1. Ik vond die cursus solliciteren zo wanhopig verouderd. Helemaal niet meer van deze tijd. Maargoed, wel goed dat ze mensen begeleiden want het is natuurlijk zo dat sommige mensen er wel misbruik van maken, dus dat proberen ze zo te voorkomen door de WW niet té aantrekkelijk te maken

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, hopeloos ouderwets. Ik denk opgenomen in 2000. Ik zag wel dat ze bezig zijn met vernieuwingen, en dat die binnenkort online zou komen :)
      Ik snap inderdaad wel dat het niet zo aantrekkelijk moet zijn, dat is ook wel gelukt! Toch neem ik aan dat de meeste mensen echt niet blij zijn dat ze zonder werk zitten.

      Verwijderen
  2. Jaren geleden zat ik ook in dat traject maar ik vond al die eisen zo verstikkend dat ik ermee gestopt ben. Dan maar geen geld. Toen had ik behalve mijn zorgverzekering en telefoonrekening en boodschappen ook weinig tot geen lasten. Dus dan kun je dat wat gemakkelijker doen, maar ik zou er nu ook zeker niet meer in willen stappen. Ik werd er toen ook zo gigantisch gestrest van, voelde me zwaar on-happy (ok dat is geen Nederlands, maar je snapt wat ik bedoel). Ik doe dingen nou eenmaal graag op mijn eigen manier, dat stonden zij niet toe. Dan niet. Daarom wil ik er nu ook weer voor zorgen net zoals mijn laatste keer dat ik er een half jaar uit moest dat ik genoeg spaargeld op mijn rekening heb staan om die periode dan door te komen mét nog extra geld. Want vorige keer vond ik het op het laatst wel erg spannend worden omdat ik eerst dacht dat ik niet terug kon komen. Ik ben ook heel erg benieuwd wat de nieuwe wet in januari 2020 gaat opleveren voor mensen zoals ik die steeds maar weer eruit moeten en daarna weer terug mogen komen.
    Mijn werk is onzeker, maar omdat we nu de 'concurrent' overnemen is dat wel weer een paar jaar uitstel van executie! Dus in de tussentijd hoop ik via overige inkomsten wat moois op te kunnen bouwen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kan het me voorstellen. Ik ken meerdere mensen die er zelf uit zijn gestapt vanwege de hoeveelheid 'papierwerk'.
      Zelf heb ik dan zoiets van: ff doorzetten, het levert ook wat op. En daarnaast ben je al ver in het proces, dan ga ik niet zomaar stoppen.

      Hoop voor jou dat er nu wat meer zekerheid komt in je baan! Is het nog een optie om ander soort werk te gaan doen waar je een vast contract op termijn zou kunnen krijgen?

      Verwijderen
    2. Ja het verschilt ook heel erg per persoon hoe je hierin staat. Kan me ook voorstellen dat je dat denkt.

      Ja voorlopig zitten we weer goed! Het is gewoon een beetje in het moment leven en 'we zien wel'. Zo staan we er eigenlijk allemaal in op het werk. Zo lang er werk is zijn we happy. Iedereen kijkt wel rond, maar het blijft toch lastig. Voor mij helemaal. Ik hou van fysiek werk, maar omdat mijn rug ook niet in orde is, kan ik bijvoorbeeld al geen (volledig) staand werk doen. Vaak is fysiek werk of zwaar tillen, of staand werk, of fulltime en geen optie voor parttime en dat valt voor mij dan allemaal al af.
      Daarom wil ik in de tijd die ik nog heb bij dit bedrijf gewoon lekker diverse inkomstenbronnen opbouwen! Gelukkig ben ik daarmee al redelijk goed op weg.

      Verwijderen
    3. Ik snap het. Fysiek beperkt dat je mogelijkheden een beetje. Hopelijk komen die extra inkomstenbronnen ook een beetje op stoom.

      Verwijderen
    4. Het begint nu langzaam aan steeds wat meer te groeien gelukkig, dus ik heb goede hoop!

      Verwijderen
  3. Wat fijn dat het zo vlot ging. En ik snap ook wel dat ze er alles aan doen om mensen weer aan de slag te krijgen moet ik zeggen.

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je reageert!