vrijdag 26 oktober 2018

Geld besparen? Kijk eens naar jouw koffie!

Als groot liefhebber van cappucino's weet ik dat dit een riskant onderwerp is om over te schrijven. Ik kan me voorstellen dat de meeste bespaarders denken: "Kom niet aan mijn koffie!"

Toch is er een flinke kostenpost (dus tevens bespaarmogelijkheid) te zien, als je alleen kijkt naar koffiegebruik in je huis.



Waarom ben ik dit gaan uitrekenen? Door mijn eigen ervaring..
Een paar maanden geleden kocht ik via marktplaats een 'dolce gusto apparaat' voor 17,50 Euro. Deze was nieuw, had een paar cups erbij en ik wist dat ik deze koffie lekker vond. Dus ik probeerde het uit. Ik zocht naar goedkope aanbiedingen voor de cups, en kwam erachter dat zelfs huismerken even duur zijn als de originele. Met goed zoeken kon je een pak van 16 originele cups vinden voor ongeveer 4,00 Euro. 16 cups staat voor 16 kopjes gewone koffie of 8 kopjes cappucino/machiato (oftewel, een cup voor melk en eentje voor koffie). Al snel merkte ik dat ik per week ongeveer 8 Euro kwijt was aan koffie en/of melkcups op deze manier. Veel te duur!
Snel verkocht ik het apparaat weer via MP en kreeg er dezelfde prijs voor terug. Geen verlies gemaakt, gelukkig. Dus zaak om te kijken naar welke koffie je lekker vindt, maar ook kijken naar de prijs!

Hoeveel kost een gemiddeld kopje koffie eigenlijk?
  • Nespresso is 0,40-0,45 Euro per kopje
  • Cups voor nespressomachine (Lidl) is 0,125 Euro per kopje
  • Dolce Gusto (lungo) is 0,25 Euro per kopje
  • Cups dolce gusto (Hema) is 0,146 Euro per kopje
  • Senseo (origineel) is 0,129 Euro per kopje
  • Senseo (Hema merk) is 0,054 Euro per kopje
  • Filterkoffie (DE, 10gr per kopje) is 0,105 Euro per kopje
  • Filterkoffie (Basic, 10gr per kopje) is 0,07 Euro per kopje

Dit zijn enkele voorbeelden van de prijsverschillen die er zijn voor koffie.

Natuurlijk kun je ook kijken naar melk. Koop je 'cappucino-opschuimmelk' voor 1,60 Euro per liter of doet volle melk van 1,00 Euro per liter hetzelfde trucje? Koop je losse melkcupjes of werkt een pakje koffiemelk ook?

Wanneer bezuinigen noodzaak is, kan het dus geen kwaad om te kijken naar de prijs die je per kopje betaald. Vaak is een apparaat slechts enkele tientjes, maar zitten de grote uitgaven in de hoeveelheid koffie die je elke maand nodig hebt. Meer bespaartips kun je hier lezen.


Wanneer je echt fan bent van dure koffie kun je ook overwegen om de luxe koffie voor speciale gelegenheden te bewaren, en verder goedkopere filterkoffie te drinken bijvoorbeeld.

Heb jij al eens uitgerekend hoe duur jouw kopje koffie kost? Ben jij daar tevreden over of niet?

9 opmerkingen:

  1. Altijd wel gedacht dat die dure apparatuur de koffie duurder maakt, mooi om te zien dat ik een gewoon, goedkoop en toch wel lekker kopje koffie drink��

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dolce Gusto hier ook gehad maar vond t niet bijzonder en erg milieu onvriendelijk, dus weggedaan. Filterkoffie blijft duidelijk het goedkoopst maar dit is ook de gexondste koffie :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Herkenbaar! de hoeveelheid afval vond ik ook een groot nadeel.

      Verwijderen
  3. houdbare volle melk gaat prima voor schuim en als je daar de aanbiedingen van afwacht kun je voor 66 ct of zelfs 50 ct per liter klaar zijn :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wij drinken thuis nescafe gold bij het ontbijt. Af en toe voor de lekker een dolce Gusto latte caramel of cappuccino. We doen wel even met een pak en het is in ieder geval veel minder duur dan buiten de deur.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij hebben een Nespresso apparaat en filterkoffie, maar die laatste gebruiken we 95% van de tijd. Soms vragen vrienden om een espresso en daar gebruik ik dan de Nespresso voor (met AH huismerk cups), en voor een sporadische cappuccino (welke ik gewoon met magere melk maak, gaat ook prima).

    BeantwoordenVerwijderen
  6. aangezien ik gewoon koffie zet met een koffiefilterapparaat doe ik het denk ik wel goed wat betreft koffie uitgaven.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nicole,zeker weten en is ook heerlijk,men kan het sterk zetten of iets minder .Mij bevalt het prima groetjes Sija

      Verwijderen

Leuk dat je reageert!