vrijdag 6 april 2018

Gastblog: knutselen met kleuters

Dit is een gastblog van: Thislexie

Gips gieten met 12 kleuters

Pas heb ik een paar uurtjes geholpen met gipswerkjes maken in de groep van mijn zoon. Ze hadden een leuk thema: Kunst.

Er stond genoeg klaar en ook ruim een kilo gips in karton met duidelijke instructie.
...vijf minuten verwerkingstijd...
..vijf minuten verwerkingstijd..?? (Dit was toch knutselen met kleuters?)
Daar moest ik even rekening mee houden! Maar ook de verhoudingen, ik dacht dat kan wel met de natte vinger.



Was het de wonderbaarlijke hand van boven of moest ik de gouden formule 'meten = weten' nu echt een keer gaan toepassen?

Tip: gebruik een maatbeker, gebruiken als je geen verspilling van gips wil! Want groepjes van vier kinderen en er kwamen drie groepjes langs. Plus tussendoor wat keuzestress bij sommige kleuters, en met gips dat soms te dik is om nog lekker van de lepel af te vloeien, dat is een ware uitdaging. Binnen 5 minuten! Want gips in de vorm van een grote aanmaakbak dat is geen kunst.

Wonder boven wonder, waren alle gipsfiguurtjes netjes hard uit de malletjes gekomen. Taak volbracht. 

4 opmerkingen:

  1. Meehelpen met kleuters kan een ware uitputtingsslag zijn. Zo heb ik een keer met andere ouders meegeholpen bij het maken van 11 nov, lampions. Kinderen moesten het uitprikken. Zo zeg, dat was keihard werken. En sommige kinderen namen alle tijd van de wereld zich onbewust van het feit dat juf ook nog andere dingen wilde doen die dag.

    Je gipsbloem is gelukkig mooie geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thislexie was de gelukkige knutselmoeder. Ik ben hier niet zo van... Zoals je hier misschien wel hebt gelezen? http://life4mama.blogspot.nl/2018/04/bad-mom-alert.html
      Haha ;)

      Verwijderen
    2. Ik kan me zeker voorstellen dat uitprikken een uitputtingsslag is. Dat is echt prikje voor prikje. Vind ik zelf ook lang duren!
      Je bent een held dat je het aandurfde.

      Verwijderen

Leuk dat je reageert!