zaterdag 17 februari 2018

Iedereen gaat erop vooruit?

Per 2018 zouden de meeste mensen erop vooruitgaan. Loonstijgingen, lagere belastingen, hogere toeslagen etc. De loonstrookjes zouden lagere belastingen laten zien waardoor men er netto op vooruit zou gaan.

Klinkt natuurlijk leuk, maar klopt het ook?




Ik pakte mijn eigen loonstrookje er even bij...
(*teleurgesteld*) Ik houd juist maandelijks 5,50 Euro minder over: netto. Jammer, dat is toch ruim 24 wc rollen, of 2 Tony Chocolony’s minder, net hoe je het bekijkt.
Dat ligt alleen aan de belastingen, want ik betaal (nog) geen pensioenpremie. Mijn loon is ook niet gestegen of gedaald per 2018.

Bij veel organisaties is de pensioenpremie juist gestegen, dus gaat er netto juist nog wat extra af. In al die gevallen is de koopkracht juist minder geworden.

Toeslagen
Diverse toeslagen zijn omhoog gegaan, maar daar hebben wij geen recht op. Prima hoor, dat is wat mij betreft ook echt bedoeld voor mensen die het nodig hebben.
De kinderopvangtoeslag is ook hoger per 2018, maar mijn kinderopvang is zelf per januari ook flink duurder geworden. Netto helpt me dat ook niks.

Dus het gejubel kan achterwege blijven, wat mij betreft! Goede reden om minder chocola te eten in elk geval.

Hoe zit het bij jou? Is je salaris gestegen of gedaald, netto? En je koopkracht?

14 opmerkingen:

  1. bij mn man geen idee, elke maand zoveel overuren dat ik geen idee heb wat zn basissalaris is en dus of hij er op vooruit of achteruit is gegaan. wel is zn salaris iets omhoog gegaan door cao verhogingen.. dus sowieso er op vooruit.. ik werk meer uren en heb een iets hoger uurinkomen doordat ik meer opvangkids heb dan begin vorig jaar.. dus los van belastingen etc verdien ik meer.. dus onze koopkracht is erop vooruit gegaan, maar dat komt omdat ons bruto inkome is gestegen ;) en dus netto ook, maar dat komt dus niet door belastingen etc maar door meer werken :p

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier ook een paar euro per maand minder. Dus die vooruitgang valt op dat vlak wel mee. ;) Ik moest wel lachen om je Tony Chocolonely vergelijking... een leuke manier om te bekijken, maar voelt nog pijnlijker dan het benoemen van het bedrag. Die chocola is gewoon TE lekker! ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. In eerste instantie ging ik er netto €4,20 op achteruit. Werkgever heeft onlangs besloten dat we met terugwerkende kracht een inflatiecorrectie krijgen op ons brutoloon en is die €4,20 netto minder veranderd in €15,10 netto meer per maand. Hier dus vooruitgang door die inflatiecorrectie, anders was ik er ook op achteruit gegaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Als je gepensioneerd bent krijg je nooit meer iets extra's. En door de inflatie ga je er alleen maar op achteruit. Dus iedereen erop vooruit klopt niet!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. als er bepaalde belastingverlagingen zijn wel.. (maar ja wanneer komt dat voor... ) t ging vooral dus om belastingwijzigingen

      Verwijderen
  5. Ik moet het nog merken, merk er nu niet veel van!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Moeilijk te zeggen eigenlijk, ik ben niet in loondienst... Nu ja, er is inflatie, al een hele poos, dat is niet zo goed... maar eerlijk gezegd, ik volg die dingen niet zo, ik heb het al met heel weinig geld moeten doen en ik heb geen vast inkomen... zolang ik het dak boven mijn hoofd kan betalen en de boterham in mijn hand valt het allemaal nog wel mee, denk ik

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Toevallig is mijn loon een beetje gestegen, maar dat scheelt ook maar 3 cent per uur haha

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat apart dat jij het dan niet terug ziet op je loonstrookje inderdaad. Zelf werk ik als zzp-er en dat wisselt sowieso elke maand.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hmm ik heb hier eerlijk gezegd nog niet bij stilgestaan.. Ik zal eens kijken hoe dat bij mij zit!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mijn salaris is volgens mij nooit echt iedere maand het zelfde. Volgens mij ben ik er wel iets op vooruitgegaan. Maar ja, al het andere is duurder geworden. Dus blijft er onder aan de streep nog steeds niet veel over... Jammer de bammer...

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Zo jammer is dat! Wij zijn er ook niet op vooruit gegaan. Wel goed voor mijn dieet dat ik moet besparen op Tony's...haha.. Zien wij er straks in bikini beter uit :P

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Er zal vast iets veranderd zijn, maar niet zo negatief of positief dat we echt verschil merken. Maar ook helemaal niet erg, we kunnen rondkomen en leven in een fijn land met goede regelingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik weet het eigenlijk niet of ik er vooruit of achteruit op ben gegaan. Ik heb er in ieder geval niets van gemerkt ;).

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je reageert!