maandag 20 februari 2017

PSZ= minder opvang nodig

Jongste mag nu naar de peuterspeelzaal (PSZ). Op mijn ene werkdag gaat hij drie uur en op mijn andere werkdag twee uur. De opvang kan hem halen en/of brengen want ze zitten op hetzelfde terrein.

Per week scheelt mij dit vijf uur aan opvangkosten. Al zag ik dat de middag soms uitvalt. Dus zeg gemiddeld 4 uur minder opvang per week nodig. 4*6,75= 27,00€ per week (bruto). Kortom 120€ per maand hoef ik minder af te dragen aan de opvang. Ik krijg misschien 40% van de kosten vergoed via kinderopvangtoeslag, maar alsnog gaat dit ons geld schelen.
Het scheelt mij netto 72 Euro per maand. Maar hier staat wel een vergoeding voor de PSZ tegenover. Dit is 20€ per maand (vanwege subsidies).

Ik hoorde dat hier mogelijk ook nog een bijdrage in de vorm van kinderopvangtoeslag voor komt, maar dat wisten ze nog niet zeker. Wat mij betreft zijn die kosten al erg laag maar nog lager mag altijd.

Al met al nog een besparing van 52 Euro per maand. Mooi meegenomen natuurlijk!

Zijn er bij jou dit jaar nog wijzigingen in de opvangkosten geweest? Positief of negatief?

2 opmerkingen:

  1. Ik ken het concept peuterspeelzaal niet echt goed moet ik zeggen, maar is dat gratis dan?
    Bij ons is per 1 januari vooral de toeslag hard gedaald, we zullen te veel verdiend hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, meestal is het inkomens afhankelijk. Dat varieert nogal.
      Maar bij ons is het een vast bedrag van 20€ per maand voor 4 dagdelen omdat het gesubsidieerd is door de gemeente.

      Verwijderen

Leuk dat je reageert!