maandag 9 januari 2017

Werken in de vakanties

Voorheen was ik elke vakantie natuurlijk thuis. Dat heb je, als een van de twee thuisblijft en voor de kinderen zorgt.

Nu werk ik twee dagen per week en moeten we dus veel beter nadenken over hoe we de vakanties indelen. Grofweg hebben schoolkinderen 10 weken vakantie. Ik heb ongeveer 5 weken vakantie en mijn man 6. Toch wil je ook wel een aantal weken vakantie hebben met elkaar, dus je kunt het niet volledig opsplitsen. Een puzzeltje dus.

Omdat ik 16u werk, heb ik voor mijn oudste twee kinderen 'maar' recht op kinderopvangtoeslag 48u opvang per maand. Dit lijkt erg veel, omdat ze natuurlijk naar de BSO gaan. Toch moet je elke maand even rekenen of je wel goed uitkomt. Als ik meer uren afneem dan 48u voor een van hen, dan moet ik die kinderopvanguren 100% zelf betalen. Niet te doen, met mijn salaris.



De middelste heeft elke maand minimaal een margedag op school, dit valt altijd op mijn werkdag. Dus dat is al 9,5u extra. (Margedagen zijn er om het teveel aan schooluren te compenseren voor kleuters)
Als er dan ook nog eens een weekje vakantie in die maand valt, of zelfs twee, dan zit ik ruim over mijn maximale uren voor hem heen. Dus elke maand maak ik een overzicht.

- Welke data ze gaan
- Hoeveel uren opvang ze die dag nodig hebben
- Hoeveel uren vakantie-opvang ik nodig heb
- Totaal aantal uren van die maand

Als ik teveel uren bij de opvang verwacht moet ik op zoek naar een andere manier. Soms kan ik een dagje ruilen, en werk ik niet op de margedag maar op een andere dag. Dit scheelt natuurlijk al behoorlijk. Tot nu toe nam mijn man ook wel eens een dagje vrij op mijn werkdag om de kinderen op te vangen.

Ik was bezig om het overzicht voor de komende maanden te maken, en zag dat mijn kinderen in de maand april en mei veel teveel opvanguren nodig zouden hebben als ik mijn normale dagen zou werken. Dus binnenkort maar eens gaan nadenken hoe we dat gaan oplossen. Misschien kan ik zelf nog een dagje ruilen, en een dagje vrij nemen natuurlijk. Opa's en oma's wonen niet in de buurt, en zijn nog actief in de arbeidsmarkt, dus dat is niet echt een oplossing voor een dagje opvang.

Hoe doen andere ouders dat? Ik ben heel benieuwd. 

Ps. De beste tip kwam van een vriendin: trouw met een leraar! 
Die tip kwam voor mij uiteraard te laat ;) 

10 opmerkingen:

  1. Hoe andere het doen? Misschien met een vriendin een vaste oppasdag? Op maandag haar kindjes bij jou oo dinsdag jou kindjes bij haar? Of iets In die richting, ik heb geen idee hoe andere het doen. ik ben zelf namelijk thuis bij de kindjes. Voorheen zelf werkzaam op een bso en het viel ons op dat er maar weinig kinderen vakantie opvang afnemen,,,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Grappig om jouw perspectief vanuit je vroegere baan te horen. Ik denk dat veel ouders het toch wat te duur vinden om de hele dag bso te betalen in de vakanties.
      Wel een goed idee, kindjes uitruilen. Toen ik er twee had deed ik dat wel regelmatig, maar nu ik er drie heb...Denk dat maar weinig mensen dat aandurven ;)

      Verwijderen
  2. Haha, gelukkig heb ik die tip wel opgevolgd; hier bijna nooit moeilijkheden met opvang in de vakanties!
    Ik heb hier echt heel blij mee; anders zouden het echt veel logeerpartijtjes worden in de vakanties.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gelukkig maar! Goede tip natuurlijk!
      Fijn dat het zo goed werkt voor jullie. Minpuntje van leraar zijn is dat je voor andere gelegenheden natuurlijk weer- zo goed als- geen vrij kan nemen. Toch?

      Verwijderen
  3. En dan zeuren ze over te weinig kinderdagverblijven... Als scholen gewoon minder fratsen en vrije dagen hadden waren ouders ook al een heel eind geholpen denk ik.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Of misschien zou een speciaal vakantie-tarief helpen? Voor kinderdagverblijven om meer kinderen te trekken in de vakanties? Als je het personeel toch al hebt lopen...

      De regels zijn wel streng voor scholen ja. Met die uren regel. Natuurlijk moeten kleuters minder naar school dan grotere kinderen, maar elk jaar die puzzel is toch een behoorlijke rompslomp lijkt me. Zowel voor school als ouders.

      Verwijderen
  4. Haha, mooie tip. Daar heb ik helaas ook niets meer aan!
    Bij ons was het ook altijd een heel gedoe. Eerst waren de margedagen altijd op maandag en vrijdag, en kwam het voor ons precies goed uit. Sinds afgelopen schooljaar doen ze het elke maand op een andere dag. Een keer hadden we geen plek op de BSO, en konden we allebei geen vrij krijgen, terwijl beide opa's en oma's op vakantie waren... Toen hebben we ze allebei bij een vriendje onder mogen brengen. Misschien is dat voor jullie ook nog een idee?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oei, elke maand een andere dag lijkt wel 'eerlijk', maar kan me voorstellen dat het problemen op kan leveren.
      Heftig als er dan ook geen plek op de bso is.
      Bij ons zijn de studiedagen wel elke keer op een andere dag. Ivm de vaste vrije dagen van de leerkrachten. Want iedereen moet ervoor terugkomen. Dat snap ik wel.
      Komende maand heb ik de margedag gelukkig al kunnen ruilen met de kdv/bso :)

      Verwijderen

Leuk dat je reageert!