maandag 23 januari 2017

De trend in kinderfeestjes

Wanneer je als ouder nadenkt over een kinderfeestje kun je uiteraard heel goed terecht op Pinterest. Daar vind je mega-veel voorbeelden van perfect af-gestylede en doordachte kinderfeestjes.
De juiste aankleding, de juiste thema's, de opdrachten die je erbij kunt doen en natuurlijk de traktatie en uitnodiging perfect op dat thema afgestemd. Hartstikke leuk en inspirerend natuurlijk. Of juist niet?

Ik ben zo'n moeder die het liefst een kinderfeestje niet al te uitgebreid doet, en ook niet graag heel veel voorbereidingen doe. Gewoonweg omdat ik er geen tijd voor heb. Dit zou ik kunnen maken als ik ervoor kies om hiervoor mijn slaap op te offeren, maar dat is het mij gewoonweg niet waard.
Daarnaast ben ik natuurlijk ook geldbewust, en wil ik geen honderd euro uitgeven aan een kinderfeestje.

Als je zelf niet zo handig bent, kun je natuurlijk ook iemand inhuren om de kinderen te entertainen. Ik heb een vriendin die in die business zit, en geloof me. Mensen geven handenvol geld uit aan het feestje van hun kind. Zelfs als hun kind pas 1 of 2 jaar is worden er grote feesten gegeven. Zelfs als mensen moeten rondkomen van een uitkering of bij de voedselbank lopen, geven mensen enorm grote feesten voor hun kind.

Ik kan daar met mijn hoofd niet bij. Voor mij gelden deze dingen.
- Traktaties moeten snel en simpel zijn. Leuk en gezond.
- Het feestje moet behapbaar zijn, niet te ingewikkeld en er moet ruimte voor spelende kinderen zijn.  Geen propvol programma.
- Als mijn kinderen 5 jaar worden, mogen ze hun eerste feestje met vriendjes/vriendinnetjes.

Dus ik volg de huidige trends niet. Gelukkig ben ik daardoor geen slechte moeder. Maar als ik Pinterest moet geloven doe ik het wel helemaal fout.

Hoe denk jij over kinderfeestjes? Wat wil jij eraan uitgeven?

11 opmerkingen:

  1. He jammer, ik hoopte nu alle laatste hippe trends te horen.. ;) Nee grapje. Ik kan me helemaal in jouw punten vinden. Onze dochter is pas 2, dus ik heb er nog niet echt over na gedacht, en ook niet over budget, maar 100 euro klinkt als veel.
    Dat gezegd hebbende, wil je het met eten doen en niet thuis, dan zit kom je al een eind in de buurt met een groepje van 6 kinderen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ai, die trends heb ik dus niet. Misschien een andere blogger wel..
      Ik denk dat als je een feestje niet thuis viert, je zeker al snel richting de 100 Euro komt. Een binnenspeeltuin-feestje met patat is volgens mij zo'n 11 euro pp, en ook nog een bijdrage voor ouders.

      Verwijderen
  2. Ik had altijd hele leuke themafeestjes en ik weet dat - zeker toen ik jong was - mijn ouders niet veel geld hadden. Dat deed m'n moeder dus voor weinig en vooral zelf. Denk aan een sprookjesfeestje, waarbij de uitnodiging bestond uit een mooi briefje opgerold in een fax-kokertje met een kleurpapiertje (toverstafje), altijd iets maken (met dat feestje was het bijvoorbeeld een eenvoudige puntmuts die je kon gebruiken als kaboutermuts, maar ook als prinsessenmuts), lekker frietjes/poffertjes/pannenkoeken eten en een cake of taart erbij. Ook die laatste maakte m'n moeder altijd zelf. Het kostte allemaal wel wat tijd, maar niet in de categorie waarvan ik het nu wel eens zie (en waarvan ik denk dat jij dat bedoelt). En: kinderfeestjes hoeven geen uren te duren. Woensdag na school tot een uur of 4, dat leek vroeger heel lang, maar is in feite maar 2,5 uur.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je moeder creatief is dan helpt dat enorm! (ik ben niet zo crea in die dingen..)

      Ik denk dat het voor kinderen ook wel voldoende is als het maar maximaal 3 uurtjes duurt. Ze worden behoorlijk moe van elkaar ;)

      Verwijderen
  3. Wij volgen jouw ingezette trend :-) Geen al te grote dure spectaculaire dingen, maar gewoon gezellige feestjes thuis. Mijn kinderen vinden het heel leuk zo. Ze zijn al een paar keer naar zo'n over de top-feestje geweest. Als ik nu vraag wat het allerleukste feestje was waar ze geweest zijn, noemen ze eerst hun eigen feestje, en dan een ander normaal klein feestje. Ze vinden het het belangrijker dat er leuke vriendjes zijn dan wat er gedaan wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Volgens mij doe je het dan goed. Ik zal eens vragen wat mijn kinderen de leukste feestjes vonden. Tot nu toe vonden ze het altijd leuk genoeg in elk geval.
      Ik kan me wel voorstellen als kinderen ouder worden, je iets anders moet verzinnen wat automatisch meer geld kost?(bios bijv?)

      Verwijderen
  4. Waar is de tijd gebleven van; gewoon lekker koekhappen, snoepjes uit een bak water vissen, zonder je handen te gebruiken... thema: Marietje wordt 7... dan een wandeling naar de buurtspeeltuin... of binnen spelletjes doen... ik heb nooit t idee dat ik wat tekort kwam.
    Dat je vriendinnen er waren dat was al een feestje op zich!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat klopt. Iedereen kwam voor jou, en dat was al een feest!
      Ik denk dat kinderen het eigenlijk best heel leuk vinden, koekhappen enzo. Doen ze op school ook wel een toch, met koningsdag bijv. Altijd leuk.

      Verwijderen
    2. Ja dat zou ik ook nog wel eens willen doen met een feestje van mijn dochter...

      Verwijderen
  5. Ik vind ze het leukst als ze gewoon thuis worden gevierd, en de kinderen gewoon lekker zelf kunnen gaan spelen.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  6. hier precies t zelfde, al geven wij er wel wat aan uit. ik wil thuis zelf geen compleet feest organiseren (met als gevolg dat ze na 2 spelletjes geen zin meer hebben en zelf gaan spelen... ) maar mn man trekt thuis al die stuiterende kinderen niet.. dus zou me dan niet helpen.. als compromis gaan we dus op pad.. dat kan goedkoop met mooi weer naar een park/speeltuin oid buiten (eerste kinderfeestje van dochter met heel veel mazzel in de herfstvakantie met 20 graden in de biesbosch! hut gebouwd in t speelbos!! zo gaaf!! ) maar kan ook binnenspeeltuin, zwemmen, bowlen etc zijn. iets duurder maar hierdoor oden we het wel samen :) is me ook veel waard :) niet met alles er op en eraan zo had dochter afgelopen jaar maar 3 kindjes op haar feestje (liever 3 echte vriendjes dan aanvullen tot 5 omdat dat moet en dan geruzie) gewoon losse entree betaald, zelf een x frietjes etc gekocht, zelf pakjes drinken en een chippie mee, perfect!!

    maar geen veroordelingen naar anderen! ieder voor zich! of t low budget is of duur (alhoewel ik ze met 5 echt nog niet meegeef naar disney of de efteling!! je hoort de raarste dingen.. nog niet meegemaakt zelf gelukkig!! )

    en wie weet kunnen we t feestje van zoontje zelfs wel thuis vieren.. speeltuin voor t huis... hij is in de zomer jarig ;)

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je reageert!