maandag 7 november 2016

Kindgebonden budget 2015

Hoewel ik er allang niet meer op gerekend had, nadat ik een paar jaar moest terugbetalen... Kreeg ik opeens een goed bericht in mijn digitale inbox van mijnoverheid.nl.

Bingo, over 2015 kregen we toch nog 72 Euro extra uitbetaald. We hadden al wat gehad eerder het jaar. Het bedrag stond de dag erna al op de rekening. Mooie verrassing dus.

Eerlijk gezegd snap ik niet helemaal waarop kindgebonden budget precies wordt gebaseerd, dus ik dacht dat ik dat wel even uit kon zoeken voor jullie. Ik werd niet veel wijzer, helaas.

De voorwaarden:

Dat gezamenlijke vermogen mag niet boven de 124.000 Euro uitkomen voor twee personen zag ik nog ergens anders staan.. Dat zit wel goed.

Dus wanneer heb je precies recht op kindgebonden budget? Ehm geen idee! Blijkbaar elk jaar afwachten of je er recht op hebt. 
Over 2016 krijgen we het vast niet meer, aangezien ik ook ben gaan werken. We wachten dus tot november 2017 op de definitieve berekening..


Weet jij meer over de voorwaarden voor kindgebonden budget? 

9 opmerkingen:

  1. Ik weet niet meer, maar een vraagje. Hebben jullie het zelf aangevraagd of kreeg je bericht dat je er recht op had? In het laatste geval hebben wij er niets aan, in het eerste geval zouden we eens kunnen rekenen of wij er ook recht op hebben... :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij hebben het vanzelf gekregen. En dan krijg je het jaar erop automatisch weer een voorschot (wat veel te hoog is) dus dan stop ik het altijd meteen weer.
      Liever achteraf krijgen dan moeten bijbetalen.

      Verwijderen
  2. Ik had ook geen idee, ik heb het nooit gehad of aangevraagd. Ik heb het nog even opgezocht, maar ik kan ook niets vinden over de hoogte van het inkomen (maar ben er wel vrij zeker van dat wij er boven zitten...). Over het vermogen staan er wel duidelijk bedragen:

    http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/kindgebonden_budget/kindgebonden_budget_2016/voorwaarden_2016/vermogen/maximaal_vermogen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Na geboorte 1e kind kreeg ik vanzelf een brief erover.

      Verwijderen
    2. Wij hadden toen nog recht op zorgtoeslag.
      Je zou kunnen kijken of je bijv nog recht heb over 2015? Je hebt je aanslag vast nog ergens bij de hand ;)

      Verwijderen
  3. Zie de wet op het kindgebonden budget, daarin staan de voorwaarden vermeld. De Awir is ook van toepassing op het kindgebonden budget. Uit die twee wetten volgt dat het recht op kindgebonden budget afhankelijk is van de draagkracht en dat er een drempelinkomen van toepassing is. Zie voor het drempelinkomen artikel 1, eerste lid, aanhef en onder d, van de Wet op het kindgebonden budget en artikel 7 en artikel 8 van de Awir. Het drempelinkomen bedraagt
    "108% van het twaalfvoud van het voor de maand januari van het berekeningsjaar geldende in artikel 8, eerste lid, onderdeel a, van de Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag bedoelde bedrag per maand"; Die laatste bepaling regelt het minimumloon. Het gaat dus om 108% van het voor het desbetreffende toeslagjaar vastgestelde minimumloon per maand. Per juli 2016 is het vastgestelde minimumloon per maand € 1.537,20. Dus als je inkomen boven het drempelinkomen uitkomt, maak je volgens mij geen aanspraak op een kindgebonden budget (tenzij ik iets over het hoofd zie...). Voor veel mensen inclusief mijzelf geldt dat al snel het (gezamenlijk) verzamelinkomen boven dat drempelinkomen uitkomt en er dus geen aanspraak bestaat op het kindgebonden budget.

    Overigens is in artikel 5, tweede lid, van de wet op het kindgebonden budget geregeld dat als je al een andere tegemoetkoming ontvangt waarmee de Belastingdienst/Toeslagen met de uitvoering is belast (bijvoorbeeld kinderopvangtoeslag of een andere toeslag) en als je voldoet aan de voorwaarden, je wordt geacht een aanvraag te hebben gedaan voor een kindgebonden budget. Met andere woorden, je hoeft dan niet een kindgebonden budget aan te vragen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Aanvulling op mijn vorige bericht: na een inkomen boven de drempelinkomen lijk je nog wel recht te hebben op een kindgebonden budget, alleen wordt de hoogte van dit budget afgebouwd. Zie onder meer de website van het Nibud: https://www.nibud.nl/consumenten/kindgebonden-budget/. Ik kan nergens vinden hoe dit wordt afgebouwd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor het delen van je bevindingen! Vreemd dat er zo onduidelijk over wordt gedaan. En jammer dat die afbouw niet bekend is.
      Ik zag ook ergens staan dat een alleenstaande ouder, sowieso 3000€ kindgebonden budget krijgt. (Tenzij boven de vermogensgrens)
      Verder geen getallen..

      Verwijderen
  5. geen verstand van.. weet alleen dat we er geen recht op hebben... ;) had wel soortgelijke post. we kregen nog 110 euro kinderopvangtoeslag!! (voor de psz)

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je reageert!