maandag 14 november 2016

Geld tellen (2)

Laatst schreef ik een blog over 'rustig worden van geld tellen'. Deze blog verdween een beetje van de radar, want blogger plaatste hem terug in de tijd (hoezo dan?). Toch was mijn denkproces hieromheen ook nog niet helemaal afgerond.

Financiële zekerheid geeft me dus een gevoel van rust. Als je niet oppast zou het zelfs een gevoel van 'veiligheid' kunnen geven. Al weet ik dat dit echt onzin is. Geld biedt geen veiligheid. Geld kan opeens niets meer waard worden of door een oorlog volledig nutteloos zijn geworden.

Toch wil ik graag m'n zaakjes goed geregeld hebben. Ik vind onze aflossingsvrije hypotheek in die zin ook een on-ding! Het voelt alsof dingen niet zo goed geregeld zijn. Er klinkt soms een stemmetje in m'n hoofd: "Een schuld, een dikke schuld. Ik heb een schuld!"

Natuurlijk is aflossingsvrij lekker voordelig, maar wisten wij veel wat de gevolgen hiervan waren toen we 'm afsloten. In die zin waren we nog jong, en wisten we niet veel van hypotheken. We vertrouwden op onze adviseur. Het voelt als een kleine donderwolk, want we moeten er wel ooit vanaf. Er zit dus niets anders op dan aflossen. Nu in stapjes, of in een keer aan het eind. Dus we kiezen voor nu. Andere mensen worden heel blij van een aflossingsvrije hypotheek, omdat je meer vrijheid hebt, maar ik denk er nu anders over.

Was ik maar vast bij het einde van die hypotheek. Kon ik maar vast een manier vinden om zoveel geld bij elkaar te krijgen dat ik 'm ineens kon aflossen. Maar dat is niet zo. Niet realistisch in elk geval. Deze hypotheekvorm geeft me juist onrust. Vrijheid om af te lossen wanneer ik wil, maar het zorgt er ook voor dat je wat krenteriger wordt. 
Nee, we gaan niet spontaan daar eten, want dat kost zo weer 50€. Gelukkig heeft mijn man veel meer een gevoel voor balans. Samen komen we er wel.

Besparen en balans. (Zo heet trouwens ook de blog van een collega blogger.) Wat een inzicht! Als je sparen, besparen en genieten en leven in het NU in balans hebt, dan zit je goed!!
Wat denk jij?

9 opmerkingen:

  1. Ik ben één van die mensen die heel blij wordt van een aflossingsvrije hypotheek, maar alleen omdat die me volop vrijheid geeft om - inderdaad - af te lossen. Toen ik nog een hypotheek had (wat klinkt dat fijn!), had ik ongeveer de helft aflossingsvrij en daar kon in 20% per jaar op aflossen. Dat was zo'n €50.000, iets dat ik natuurlijk nooit redde in m'n eentje. Conclusie: ik kon voor mij dus onbeperkt aflossen. Geweldig!

    Die balans is inderdaad belangrijk. Ik vind dat wel weer wat moeilijker nu ik dus geen hypotheek heb. Of eigenlijk altijd wel; als ik de teugels laat vieren, dan laat ik ze vieren, houd ik het strak, dan houd ik het ook écht strak. Daarin moet ik zelf ook een balans vinden...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja inderdaad! Ik denk dat dit voor alle mensen ook moeilijk is. Net als 'een beetje opletten wat je eet', moeilijker is dan een streng dieet. Alles of niets is makkelijker!

      Verwijderen
  2. Achteraf had ik het ook liever anders gezien en op elk deel een reguliere aflossing. Al vind ik onze spaarhypotheek een grotere draak dan het aflossingsvrije deel.
    Wij mogen maar 10% per jaar aflossen zonder boete, dat is €5.000 en dat kunnen we wel halen, zeker als we de andere delen niet maximaal willen aflossen.
    En balans zoeken is inderdaad soms lastig. Gelukkig helpt mijn vriendin daar ook bij net als jouw man dat doet...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn dat jij daar ook hulp bij hebt op die manier.
      Ik zal binnenkort nog wat schrijven over onze spaarhypo, er is wat meer licht op de zaak gekomen. Maar het is een in beton gegoten constructie idd

      Verwijderen
  3. Tja, als we dit soort kennis al vooraf gehad hadden... Dan had ik niet in dit huis gewoond denk ik, terwijl we er toch heel gelukkig in zijn. Het is zo dubbel he.
    Die balans is wel een sleutelwoord inderdaad. Mooi gekozen blognaam ja. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Waarom had je dan niet in dit huis gewoond? Te duur?

      Zeker mooi gekozen blognaam, toepasselijk ook!

      Verwijderen
  4. Je hebt helemaal gelijk. Toen wij de aflossingsvrije hypotheek afsloten hebben wij het helemaal idioot gedaan. Wij hebben naast de hypotheek 2 spaarpolissen afgesloten. Dus hoge aftrek, maar ook hoge lasten en vermogensrendementsheffing na een aantal jaren. Stom,stom,stom. En nu ineens hebben wij toestemming om alles open te breken. Wij gaan van een maandlast nu van (exclusief premies) 700 naar op het einde van volgend jaar 125 euro. Hopelijk zijn we over 5 jaar helemaal vrij.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wow wat fijn dat je het open mag breken. Stomme constructies hebben ze ons in het verleden aangepraat he?
      5 jaar is ook heel goed te overzien. Heerlijk lijkt me dat!

      Verwijderen
  5. Wat een eerlijk verhaal, daar kan geen aflossing tegen op!
    Denk ook dat dit de basis is om vanuit te werken en gelukkig te worden. Onder druk wordt alles vloeibaar. Er zijn ook mensen die Balans gebruiken, maar niet zo kunnen leven, omdat ze zo niet in elkaar zitten. Heug en meug.
    Je hebt wel wat los gemaakt, nu zelf nog. Bravo!!

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je reageert!