maandag 2 mei 2016

Kosten basisschool

Hoeveel kost het in Nederland om je kind naar de basisschool te sturen? In principe is het onderwijs gratis. De overheid betaald ongeveer 5000 Euro per kind, per jaar aan kosten. Toch zijn er ook wat kleine kosten voor ouders. Mocht je dit niet kunnen betalen dan zijn er vaak mogelijkheden om extra steun van de gemeente te krijgen.

Volgens postbus 51 is de ouderbijdrage voor leerlingen in het basisonderwijs gemiddeld 64 euro per jaar voor het eerste kind en 50 euro voor het volgende kind. Op fora zie ik bedragen staan van 25 Euro per kind, of juist 300 Euro per kind. De verschillen zijn enorm, en wat daarvan wordt betaald ook.
Ongeveer 800.000 leerlingen op de basisschool blijven een of meer dagen per week over. Gemiddeld kost het een euro of drie per kind per overblijfbeurt (volgens postbus 51)
De kosten zijn sterk afhankelijk van het systeem van de school. Huurt de school professionele overblijvers in, dan kan het wel 6 Euro per kind, per dag zijn. Maakt de school vooral gebruik van vrijwilligers? Dan kan het stukken goedkoper.

De schoolkosten van mijn kleuter:
150 Euro overblijfgeld
10 Euro 'kleuterfeest' (ipv schoolreisje)
50 Euro jaarlijkse ouderbijdrage (elk volgende kind is 35 Euro)

Dus voor 210 Euro per jaar kan mijn kind het hele jaar naar school en overblijven, doet het mee met alle leuke activiteiten die worden betaald van de ouderbijdrage en is er ook nog een kleuterfeest. Prima balans vind ik.

Om te besparen kan je er natuurlijk voor kiezen om je kind niet te laten overblijven. In ons geval is er een uurtje pauze, en we wonen niet om de hoek van de school. Voordat ik thuis ben zijn we 20 minuten verder, en dan moeten we 25 minuten later weer vertrekken om op tijd te zijn. De korte tijd, en de afstand maakt dat ik hier niet voor wil kiezen. Bovendien blijven de meeste kinderen bij ons op school over, dus dat is juist ook wel gezellig voor ze.

Hoeveel zijn de schoolkosten voor jouw kind?

5 opmerkingen:

  1. Begrijp jij waarom een 2e kind minder zou kosten?!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb eerlijk gezegd nog geen idee... Maar in elk geval stukken minder dan het kinderdagverblijf ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Poeh, ik wist niet dat onze basisschool zo duur is. Wij betalen € 350 per jaar per kind (3x)...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is best een bedrag. Wat wordt daar allemaal van betaald dan?

      Verwijderen