zaterdag 12 maart 2016

Hardlopen voor beginners

Voor mijn lezers die vooral graag over hardlopen lezen, hier weer een berichtje!

Vol goede moed ben ik dus een paar weken geleden weer begonnen met lopen. Weliswaar met een veel lagere basisconditie dan de vorige keer, maar ach dat zit wel snor toch. Dat ik liep als een oma zonder rollator nam ik voor lief. Je bouwt het toch wel snel weer op, dacht ik.

Ik gebruik het programma van Evy, in 10 weken 5 km hardlopen. Dit soort programma's kun je in veelvoud vinden in je appstore. Het is ook allemaal ongeveer hetzelfde. Je loopt drie keer in de week met een bepaald schema, en zo bouw je het elke week uit. Rond de 10-12 weken kun je dan 5km achter elkaar rennen in ongeveer 30-35 minuten.

Toen ik van de zomer met dit programma begon, vond ik het pittig maar wel te doen. Ik liep braaf drie keer in de week, en ging ook elke week echt vooruit. Totdat ik een blessure kreeg rond les 15. Ik stopte cold-turkey en pakte het pas recent weer op. 



Optimistisch als ik ben, hoopte ik dat het deze keer ook zo lekker snel zou opbouwen. Nu blijkt alleen dat ik niet helemaal drie keer per week kan lopen. Dus het gaat al wat langzamer als je een weekje maar twee keer kan. En na les 6 werd ik ziek. Tja, en dan moet je niet hardlopen natuurlijk. Toen ik me weer beter voelde, maar niet energierijk ging ik toch maar lopen. Maar niet de next level van les 7, maar gewoon een stapje lager weer, in de vorm van les 3. Dat ging goed! Stukken beter dan toen ik twee weken geleden die les deed. Dus er is toch een vorm van vooruitgang te bespeuren.

Ben ik nu een loser, dat ik niet zo hard kan opbouwen als 'hoort'? Misschien... maar misschien valt het ook wel mee. Het zou best kunnen dat 5 km in 10 weken opbouwen eigenlijk een beetje te pittig is, toch? Ik vind dat op dit moment wel in elk geval. En dat mogen andere beginners ook best horen. Want je bent dus niet de enige die misschien wat langer in een bepaald level blijft hangen. Ik denk zelfs dat het best oké is als je les 3, drie keer doet voordat je een level hoger gaat. Sporten is bedoelt om je lekkerder te gaan voelen, en niet een loser omdat je niet aan het schema kunt voldoen.

Hoe gingen jouw eerste stapjes met hardlopen?

3 opmerkingen:

  1. Ik bouwde het ook altijd langzamer op. Ik vond de overgang van 8 minuten hardlopen - 2 rust en weer 8 minuten lopen naar 15 minuten achter elkaar altijd veel te groot

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo blijft het ook te doen... Mijn schema's zijn vrij onregelmatig, daar zou ik zelf wat meer lijn in kunnen brengen, soms loop ik 'cold turkey' 2,9 op mijn tempo dat kan soms 14 min duren. Soms zet ik Nederland in beweging aan... Dan blijft t bij wat oefeningen😊

    BeantwoordenVerwijderen
  3. En goed warmlopen is belangrijk tegen spierpijn en ook blessures... Ik ren in het laagste tempo totdat ik het echt warm heb en iets uit moet trekken, daarna ga ik 'los'.

    BeantwoordenVerwijderen