vrijdag 25 maart 2016

Fan van de mini-bieb

Heb je er wel eens van gehoord? Van de mini-bieb? Ik ben er fan van.
Wij hebben er een bij de kinderboerderij hangen, hier staat een mix aan volwassenboeken en kinderboeken. Ook is er eentje ergens in de straat, bij een huis. Hierin zitten vooral kinder- en tienerboeken. Op een pleintje in de buurt van een paar supermarkten zit er ook een sinds kort, hierin zitten vooral boeken voor volwassenen. Ik zie er ook vaak 'zwerfboeken' in zitten, daar staat een code in die je op internet kunt opzoeken. Zo kan je zien waar een boek vandaan komt.

Ik vind het een heel leuk initiatief. Het is dus een klein hokje waar een aantal boeken in staan. Die mag je lenen of ruilen. Zo blijft er altijd wat in staan eigenlijk.
Ik ben er al een paar keer langs gewandeld met de kinderen om wat uit te zoeken. Hartstikke leuk. Zo hoef ik niet helemaal naar de verre bibliotheek toe, en is er toch nieuw leesvoer in huis.

Ik heb een paar boeken over dieren geleend. Een boekje over plassen op de wc gehouden, maar uiteraard geruild tegen een paar andere boeken die mijn kinderen niet leuk meer vonden. Echt handig. En je bent nooit te laat met terugbrengen, want niemand controleert iets. Eigen verantwoordelijkheid wordt er van je verwacht. Fijn! Want ik ben tenslotte volwassen.

Je kunt op de bovenstaande site ook kijken of er een mini bieb bij jou in de buurt is. Of jezelf aanmelden als je een minibieb wilt beginnen. Als ik nog eens klusinspiratie krijg ga ik er misschien wel een in elkaar knutselen voor bij ons huis.
Al met al past dit helemaal bij duurzaam omgaan met je spullen, en lenen/delen/ruilen met elkaar. Leuk toch!

Ben je zelf wel eens bij een minibieb geweest? Zou je er eentje in je buurt willen opzetten?

3 opmerkingen:

  1. Wij vinden het een geweldig initiatief. Ons in de buurt zijn er helaas nog geen.
    Wij denken er zelf een op te zetten, met twee doelen: 1) uitleen van boeken en 2) als onderkomen van een geocache :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is een leuk idee, om het te combineren. Ik wist niet dat je je al particulier ook kon aanmelden voor het huizen van een geocoach

      Verwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je reageert!