vrijdag 18 maart 2016

Besparen in je huis

Een hoop tips komen je vast bekend voor, maar pas je ze ook toe?


1) Het schijnt dat wanneer je je thermostaat 1 graad lager instelt, je 7% bespaart op de eindafrekening. Dit levert dus echt wel iets op. Je lichaam zal wel even moeten wennen.
Wij hebben deze winter gekozen voor 18,5 graad standaard, ipv de eerdere 19 graden. Even wennen, maar snel helemaal oké. Misschien volgende winter nog een halve graad lager? Wie weet.

2) Druk bezig? Thermostaat laag.
Ik merk zelf dat ik in de ochtend altijd druk ben, met iedereen klaarmaken voor school en jezelf klaarmaken, dat ik geen tijd heb om rustig te zitten. Ik heb dus ook geen tijd om het koud te krijgen. De thermostaat hoeft dus niet hoog te staan op dat tijdstip.
Hetzelfde geldt voor het avondritueel. Koken, eten, opruimen, kinderen naar bed.. Meestal trek ik juist een laagje uit omdat ik het te warm heb. Pas als je rustig gaat zitten merk je dat je lichaam het eerder koud heeft. Een dekentje kan een uitkomst zijn, of een lekker warm vest aantrekken op dat moment. Zet ook je thermostaat lager, een uur voordat je gaat slapen.

3) Radiatorfolie tussen de buitenmuur en de verwarming in helpt ook. Ik schreef een tijdje geleden al dat ik bij de kringloop een nieuwe verpakking had gevonden. Inmiddels heb ik deze ook aangebracht bij alle radiatoren die tegen de buitenmuren aan zitten. Hoeveel het effect op de meterstanden zal zijn weet ik natuurlijk nog niet, maar ik merk wel dat het gangetje iets warmer aanvoelt dan eerst.

4) Een gordijn bij tochtige deuren.
Bij ons hangt er een gordijn in de gang. In de avond doe ik die altijd dicht. Zeker omdat de voordeur enkel glas is, merk je enorm veel verschil in kou. De kou blijft lekker hangen achter het gordijn.

5) Een tochtstrip plaatsen helpt ook.
Heb je grote kieren onder deuren zitten? Koop dan een tochtstrip. Niet duur, en gevoelsmatig wordt het er veel aangenamer door. Dit helpt om de thermostaat dus niet hoger te zetten.

6) Vloerisolatie
Zelf hebben wij dat (nog) niet in dit huis. Omdat het niet zo makkelijk aan te brengen is met de betonnen ondervloer. In ons vorige huis hadden wij zelf de vloer geïsoleerd. Toen kon er van dat speciale folie (soort aluminiumfolie met luchtkussentjes) tussen de houten balken worden opgehangen. Dat hielp enorm. Je merkte verschil tussen de ruimtes waar we het niet hadden gedaan, en de andere ruimtes. We konden helaas niet overal bij komen toen.

7) Nieuwe ramen?
Kies voor HR ++ glas in plaats van dubbel glas. Dit levert meer comfort op, en een stuk betere isolatie. Het prijsverschil verdien je in twee jaar terug met je lagere energierekening. (bron)

8) Korter douchen
We weten het allemaal, maar doen het meestal niet (want het is zo lekker warm...). Als je minder lang onder de douche staat levert dat een besparing op voor je water, en voor je energieverbruik. Er hoeft namelijk minder lang water verwarmt te worden.

Heb jij nog een mooie tip?

2 opmerkingen:

  1. Onze grootste besparing was om 's avonds voor het slapen gaan de thermostaat op 13 graden te zetten. Als je geen vloerverwarming hebt, scheelt dit veel geld.
    Wij laten de zon zoveel mogelijk ons huis verwarmen. Boven verwarmen we niet. We hebben standaard een warme, wollen deken op de bank liggen. In de avond heb ik daar graag kruiken bij want ik ben een koukleum, al draag ik warme kleding.
    Ik zet in de ochtend de verearming twee graden hoger en verwarm tot 18 of 18,5. Wij hebben de woonkamer op het westen en de zon verwarmt nu in de middag de woonkamer. In de avond zet ik de thermostaat op 20 graden. In ons vorige huis (twee onder eenkapper) had ik het vaak 19,5 maar een vrijstaande woning kan soms kouder voelen.
    Bij de voordeur hebben we een dik gevoerd gordijn en in de tuinkamer nu ook gordijnen. Dat voelt een stuk aangenamer.
    Verder hebben we een luik op de zolderverdieping die we in de koude maanden in de avond en nacht dicht hebben. En als het in de winter overdag vriest heb ik hem dan ook dicht.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Door zonnepanelen gaat je meterstand ook omlaag, maar wat dacht je van besparen op je huis?

    BeantwoordenVerwijderen