donderdag 24 december 2015

Bedelbrieven van december

Zodra het nov/dec wordt begint de toestroom van de 'bedelbrieven'. Allerlei organisaties die je steunt, ooit hebt gesteund of zelfs eenmalig hebt gegeven sturen je post. 
Bedankbrieven, een magazine met een oproep, ronduit vragen om geld, een set kerstkaarten om de pijn te verzachten, noemen dat de inkomsten niet rond is voor 2015 etc. 

Het irriteert me dan ook een beetje. Hierdoor heb ik pas een stapeltje weggegooid zonder te lezen, en eentje meteen opgezegd. (Een donatie en meteen een magazine elke maand, nee dank je)

Ik vermoed dat die organisaties in willen  spelen op je vredelievende decembergevoel, schuldgevoel, of op de eventuele dertiende maand. Ik snap het wel! Slim natuurlijk.
-Net zoals de kinderkleding altijd in de aanbieding is de week dat de kinderbijslag wordt gestort.-

Toch irriteert het me wat. Voelt het soms als opzettelijk geld aftroggelen (mag ik dat zeggen?). Ik wil graag zelf bepalen of en aan wie ik extra geef. Niet overgehaald worden met een zielig verhaal. Ik geef het hele jaar door, en niet alleen met kerst. Dus deze kerst niets extra voor de stuurders van de post. Sorry, misschien volgend jaar wel. 

Bedankt voor de kerstkaarten trouwens, die heb ik meteen verstuurd. 

Hoe ervaar jij dat? Heb je het idee dat organisaties op je geld of je gevoel inspelen rond december? 

2 opmerkingen:

  1. Ik moet eerlijk zeggen dat ik de laatste weken alleen maar de 'normale' post uit de stapel heb getrokken en de rest nog niet heb bekeken. Als ik dat wel had gedaan, dan had ik het waarschijnlijk net zo ervaren als jij. Ik heb ook liever dat ze het geld voor bijvoorbeeld die ansichtkaarten voor hun eigen doel gebruiken, maar dat is een beetje de psychologie erachter natuurlijk: ik geef jou wat, jij geeft mij wat.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. klopt. Ik vind die psychologie erachter jammer. Hoeveel kost dat wel niet om die dingen te drukken en te versturen?

      Verwijderen

Leuk dat je reageert!