woensdag 30 december 2015

Banken zijn niet je vriend

Natuurlijk had ik niet verwacht dat banken wereldverbeteraars zijn. Of zonder winstoogmerk opereren. Ik weet wel beter. Maar ergens ging ik nog wel uit van een bepaalde mate van goedheid, betrokkenheid en hulpvaardigheid. Voor mensen die producten van hen afnemen, verzekeringen bij ze afsluiten en voor ondernemers die aankloppen voor wat financiering.

Helaas werd ik hard met mijn neus op de feiten gedrukt in aflevering 2 van Radar genaamd: lenen lenen, betalen betalen. Banken blijven bewust met weinig bezit, om zo hun rendement te verhogen. Ze lenen allemaal heel veel van elkaar, en ze hebben hoge leningen uitstaan. Die zijn aftrekbaar van de belasting (net als onze hypotheekrenteaftrek, zeg maar). Hierdoor blijven ze dit opzettelijk in stand houden. Hiermee creeer je opzettelijk zwakke banken, die bij de minste tegenslag zo omwaaien. Dan komt de overheid om de hoek kijken en lost alles weer op (met onze gezamenlijke belastingcenten natuurlijk). Niet normaal.

Liefst zou ik na het zien van deze uitzending niet meer afhankelijk willen zijn van banken. Maar helaas ben ik een contract aan gegaan voor mijn huis, dmv een hypotheek. Op dit moment zie ik als enige oplossing: minder uitgeven dan er binnenkomt, sparen, sparen, sparen en zo snel mogelijk aflossen. Als dat geen mooi goed voornemen voor 2016 (en heel wat jaren erna) is...

Heb jij een van deze uitzendingen gezien? Hoe voelde jij je daarbij?

1 opmerking:

  1. Ik heb hem nog niet gezien. Vandaag maar eens terug kijken. Ik heb er al meerdere blogs over gelezen, dus blijkbaar slaat het onderwerp aan.

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je reageert!