maandag 26 oktober 2015

Opruimen, ontrommelen en ruimte maken

Allemaal woorden voor min of meer dezelfde gebeurtenis: opruimen, omtrommelen, ruimte maken, grote schoonmaak, opbergen etc.

Sommige mensen kunnen moeilijk dingen wegdoen. Ze houden alles graag 'voor het geval dat..' Als dit je levensfilosofie is heb je per definitie volle keukenkastjes, een volle schuur/berging en misschien heb je wel zo'n kast als Monica- in de serie Friends.

Ik heb soms wel eens zo'n Monica-gevoel. Ik probeer dingen op orde te krijgen door het te verplaatsen, maar niet altijd door het weg te doen. Toch kom ik dan die 'kast' (of de schuur of de luiken op zolder) weer tegen. En dan zit het me toch meer in de weg dan ik dacht. Oftewel, dan ga ik ook echt ontrommelen/ruimte maken.

Dus wat moet ik dan eigenlijk met drie buitenlampen die ik niet meer nodig heb? En wat moet ik met twee kussens die overduidelijk niet meer op de bank passen? En wat moet ik met een schilderij of lamp die ik niet leuk genoeg vind om op te hangen? Maar op de zolder laten liggen? Natuurlijk niet, want dat heeft toch geen zin? Maar dan komt mijn praktische kant om de hoek kijken. Wat als...ik het nog een keer nodig heb? Wat als iets kapot gaat en ik dit item heel goed kan gebruiken? Wat als ik er nog wat geld voor kan krijgen op marktplaats? Zo blijven dingen soms langer liggen dan ik wil.

Wij hebben bijvoorbeeld een spelletjeskast, en die is overvol. Eerst met alleen spelletjes, maar toen we die stapel verkleind hadden door spelletjes weg te geven kwam er ook ruimte voor de lego van mijn dochter. En wat knutselspullen. Overvol dus. Deze week bleek dat er een spelletje kapot was. Eerlijk gezegd was ik blij. Want ik kon weer een hele doos met inhoud de kliko in gooien (uiteraard had ik het afval gescheiden).

Raar toch? Zou het het seizoen van opruimen zijn? Of het seizoen van 'less is more'? of de herfstopruiming?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk dat je reageert!