vrijdag 8 mei 2015

Tuinieren met kinderen

Het is natuurlijk vakantie. Vandaag was het droog, maar niet onwijs mooi weer. Dus toen babyzoon op bed lag, nam ik de oudste twee mee de voortuin in. Ze mochten me helpen met leeghalen van de borders. Die zaten vol onkruid, stukken steen/puin en er stonden drie dode lavendelplanten. Niet veel soeps dus.
In mijn hoofd wordt het een mooie kleurige border met verschillende bloemen. Wie weet!
 

Wat kun je kleine  kinderen makkelijk laten doen?

- zand omscheppen
- onkruid trekken en in de groenbak doen
- vegen met stoffer en blik
- zaadjes plaatsen
- water laten geven (teveel is nooit erg)
- harken
- steentjes of wortels uit het zand laten vissen

Ze vonden het geweldig! lekker onkruid eruit trekken, scheppen en daarna lekker vegen en alles in de groenbak gooien.

Eenmaal leeg gingen we bloemenzaadjes halen, in de loop der tijd had ik een behoorlijke verzameling gekregen. Dus ik maakte de gaatjes, en de kinderen mochten de zaadjes erin stoppen. En daarna de kuiltjes dichtmaken.  Lekker 1,5 uur bezig geweest en precies op tijd werd de jongste wakker.
Ik ben heel benieuwd wanneer de eerste planten opkomen, en of het ook echt mooi wordt.

Het zand in die border is wel zwart, maar heel 'dun'. Het ziet er ook niet zo vruchtbaar uit. Ik heb er kalkkorrels en mest in gedaan, in de hoop dat het nog wat verbeterd. Uiteraard ook water gegeven, al bleef dat gewoon op de bovenste laag liggen.
Iemand nog ideeën voor bodemverbeteraars? Tuinier jij ook wel eens met je kinderen? Wat laat jij ze doen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk dat je reageert!