woensdag 6 augustus 2014

Sparen voor je kinderen

Ik heb de nieuwe regels voor studiefinanciering gelezen. Wat had ik het dan nog goed! Hoewel het geen vetpot was, en ik altijd een bijbaantje heb gehad, werd mijn beurs omgezet in een gift na het behalen van mijn diploma. Dat scheelde toch zo'n 30000 euro aan studieschuld. Ik had verder maar een studieschuld van 500 euro, en die heb ik zo snel mogelijk terugbetaald. Gelukkig.
Onze kinderen lijken alles te moeten gaan lenen en geen OV jaarkaart meer te krijgen, en dus begint elke student zijn werkende leven met een schuld van 30000 euro of meer. Pittig!

Mijn kinderen gaan nog lang niet studeren, maar tegen die tijd heb ik er wel drie. En die drie gaan vermoedelijk binnen een periode van 5 jaar allemaal aan de studie. Ik vermoed dat pa en ma dat niet allemaal kunnen betalen, dus we beginnen nu vast met sparen voor hun toekomst. Hoewel we op dit moment nog maar een heel klein bedragje sparen voor elk kind per maand, is het mooi meegenomen tegen die tijd.

Onze kinderen hebben elk hun eigen spaarrekening. Kinderspaarrekeningen hebben bijna altijd een hogere rente dan een normale spaarrekening. Hierop staan ook de geboortegift van opa's en oma's, geld uit de spaarpotjes en het geld wat wij voor ze sparen. Nadat ze zakgeld krijgen gaat ook het deel wat ze daarvan zelf sparen, op deze rekening.

Weinig nut?
Ben je bang dat jouw kleine bijdrage nu niks voorstelt later? Stel dat je vanaf de geboorte elke maand een tientje in een oude sok stopt voor je kind, dan heb je op z'n 18e al 2160 euro bij elkaar. Klinkt niet slecht toch? Als je het op een spaarrekening zet krijg je nog een beetje extra rente, dus dan zal je toch weer een stukje hoger uitkomen. Mooi meegenomen denk ik. Begin je pas op z'n 4e met een tientje in een oude sok stoppen, dan heb je maar 1680 euro bij elkaar.

Wat je ook kunt doen is het spaargeld voor je kind in een deposito stoppen. Bijvoorbeeld als je 1000 euro bij elkaar hebt, stop je dat in een langere termijn deposito. Krijg je op een normale rekening misschien 1,5% rente, dan krijg je bij een deposito waar je het geld 10 jaar vast hebt staan bijvoorbeeld 3,0% rente. Nadeel is dat je het niet tussendoor eraf mag halen. Maar omdat het voor je kinds toekomst is, doe je dat toch niet zo snel waarschijnlijk. En ondertussen spaar je gewoon weer verder.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk dat je reageert!