zaterdag 9 augustus 2014

Afzien met een doel

Deze week heb ik een blog van iemand gelezen die rondkwam van 30-40% van zijn inkomen. Watttt? Ja, dat dacht ik dus ook!

Gewoon omdat hij erg zuinig was, en graag binnen een aantal jaar financieel onafhankelijk wilde worden. De levensstijl die deze persoon had was wel heftig. Geen variatie in maaltijden, alles lopend of op de fiets doen, goedkope (slechte) huizen, alles tweedehands, geen uitjes, alles verkopen wat je niet nodig hebt etc. Niet helemaal mijn idee van een fijn leven.
Het inspirerende van deze blog vind ik dat hij een aantal jaar compleet voor zijn doel ging. Hij ontzegde zich een hoop lol en mooie dingen voor dit doel, en het is gelukt. Dat is toch zeker wel inspirerend.

Pas schreef ik dat ik sommige luxe dingen mezelf en ons gezin niet wil ontzeggen. Oftewel, ik zou nog niet bepaalde dingen op kunnen geven om een bepaald doel te bereiken. Maar stel dat ik dat wel zou doen. Bijvoorbeeld een paar jaar niet op vakantie gaan, en het geld gebruiken voor de gewenste verbouwingen of aflossing van de hypotheek.
Misschien is dat wel heel bevredigend. Misschien is dat wel heel goed voor je mate van dankbaarheid voor je huidige situatie. Het zou kunnen dat de dingen die ik nu 'noodzakelijk' vindt, dat eigenlijk helemaal niet blijken te zijn. Interessant. Ik moet hier nog eens wat meer over nadenken...

Hoe kijk jij daar tegenaan? Zou jij een paar jaar lang iets willen opgeven om een bepaald doel te halen?

3 opmerkingen:

  1. Heb je een link van van die blog van die superzuinige kerel? Ben wel benieuwd...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. http://earlyretirementextreme.com
      Ik heb 'm nog niet veel verder bekeken maar het 'idee' is zeker interessant.

      Verwijderen
  2. Deze is ook erg mooi en iets meer realistisch vind ik. http://nomoreharvarddebt.com/2012/03/29/mission-accomplished/

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je reageert!