maandag 28 juli 2014

Spaartegoed gestegen?

Ik zag een bericht voorbij komen op nu.nl over de gemiddelde spaartegoeden van huishoudens.
Het schijnt dat Nederlanders een stuk harder zijn gaan sparen de afgelopen jaren. Op vrij op te nemen spaarrekeningen, en op wat langer lopende deposito's. Het saldo lag 10 jaar geleden op 30.000 euro per huishouden en nu op 44.000 euro!

Ik heb geen idee wie ze precies naar hun spaarsaldo vragen, om dit gemiddelde te berekenen, maar ik ken niet veel mensen met zoveel geld op hun bankrekening (denk ik). Al is het saldo op je spaarrekening misschien ook niet iets waar frequent over gepraat wordt...
Ik heb juist het idee dat de laatste jaren steeds meer mensen hun spaargeld gebruiken om hun onder water gelopen huis af te lossen, of te investeren in bijvoorbeeld zonnepanelen, of energiebesparende maatregelen voor hun huis. Dit soort dingen kost in een klap veel geld, maar levert op termijn ook veel besparing op.

Als je bijvoorbeeld 1000 euro aflost op je hypotheek van 4,2%, betekent dit een maandelijkse besparing van ruim 2 euro. Dit klinkt natuurlijk niet echt spannend! Maar als je nagaat dat je 30 jaar lang, 2 euro per maand bespaart.. Terwijl je die 1000 euro niet meer hoeft te betalen aan het eind van de looptijd. Dus een besparing van ongeveer 750 euro op je totale maandlasten, en een mindering van je schuld met 1000 euro. Hoe eerder je dus aflost, hoe aantrekkelijker eigenlijk.
Minder schuld en minder maandlasten levert je een bepaalde vrijheid op. En sommige mensen snakken naar die financiële vrijheid.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk dat je reageert!