dinsdag 8 juli 2014

Geld & kinderen

Uiteraard heb ik me voorgenomen onze kinderen een goede financiële basis mee te geven voor hun leven. Het jammere is dat ik daar nu nog niet zo veel mee kan doen. Zakgeld = leergeld en dat wordt pas aangeraden vanaf 5-6 jaar. Natuurlijk noem ik wel eens dat we niet alles (speelgoed) kunnen kopen wat we willen omdat ons geld dan op is, en we geen eten mee kunnen kopen. En noem ik dat geld uit de pinautomaat, geld is waar papa hard voor gewerkt heeft. Als papa niet werkt hebben we ook geen geld.

Een tijdje geleden kwam oma op bezoek en ze had wat kleingeld mee voor de kinderen in hun spaarpot. Dat vonden ze geweldig. Maar hun spaarpotten waren leeg, dus het rammelde niet. Daar keken ze raar van op.

Laatst deed ik een testje met mijn kinderen (4,5 en 2,5 jaar). We haalden hun spaarpotten leeg en ze mochten de centjes sorteren op soort en grootte. De jongste kon het niet zo goed, maar de oudste deed het al aardig. Al vond ze 10 en 20 cent er hetzelfde uitzien. We telden hun geld en toen heb ik het gestort op hun spaarrekening. En nu is het weg, lijkt het. Vandaar de lege spaarpot toen oma kwam.

Misschien ook geen slechte les voor volwassenen, als je aan het begin van de maand geld overmaakt naar je spaarrekening, is het weg. Lijkt het. En dus geef je het niet uit.

3 opmerkingen:

  1. mooi... maar leuk als jij boven de gemiddelde hebt, om te vergeten dat het geld niet bestaat.. maar helaas..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Uiteraard is dit niet voor iedereen mogelijk. Dat besef ik me ook. Maar voor mensen die structureel teveel geld uitgeven, wanneer het niet nodig is, kan het een handige tip zijn. Geld op de spaarrekening parkeren en doen alsof je het niet hebt. Of wisselgeld opsparen in een potje, ongemerkt spaar je zo een mooi bedragje waar je niet op gerekend hebt.

      Verwijderen

Leuk dat je reageert!