woensdag 2 juli 2014

Gaatjes vullen

Een tijdje geleden heeft een staatssecretaris zowat heel Nederland over zich heen gekregen toen ze suggereerde dat ouderen als extra aanvulling op hun AOW & pensioen, een moestuin konden nemen. "Dit levert heel wat groente en fruit op", zei ze.
Andere politici hebben al gesuggereerd dat je zonnepanelen kunt nemen voor de energiebesparing, of een krantenwijk er op na houden.
Eigenlijk was dit dus niet zo'n vergezocht advies misschien, maar toch leverde deze uitspraak meer kritiek op dan anders. Misschien omdat je vieze handen krijgt, en je toch een beetje moet werken voor het resultaat?

Ik snap de critici wel, als je je hele leven hard hebt gewerkt en betaald voor andermans voorzieningen is het niet leuk al je zelf niet kunt rondkomen van wat er voor jou is opgebouwd. (of ligt dat aan je levensstijl?) Dat je een moestuin zou 'moeten' hebben, zou niet nodig hoeven zijn.
Maar ik snap ook de staatssecretaris wel. Als je enthousiast bent over tuinieren, en ziet hoeveel het op kan leveren, zou ik ook zoiets kunnen roepen in mijn enthousiasme. Ik zou dolgraag een moestuin hebben, en lekker eten uit eigen tuin. Al weet ik niet of ik de zorg voor zo'n tuin in mijn eentje zou willen. Maar misschien met iemand samen, is ook wel gezellig toch?

Maar helaas, een riante moestuin is toch wat lastig in de stad. Elk jaar kun je je wel aanmelden voor volkstuinen, maar je moet haast voor de deur slapen om in aanmerking te komen. Het kost ook bijna niks op jaarbasis, en houd je van de straat. Misschien toch eens overwegen als ik met pensioen ben. Want ik heb zelf in elk geval een pensioengat ;)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk dat je reageert!